EPN-V2

MASAK5000 Akuttmedisin Emneplan

Engelsk emnenavn
Emergency Medicine
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For at akuttsykepleieren skal kunne administrere, overvåke og evaluere akuttmedisinsk behandling kreves det inngående kunnskap i patofysiologi og akuttmedisinsk behandling ved svikt i vitale funksjoner.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp., og MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
  • kan drøfte skademekanisme og skadegradering
  • kan drøfte traumebehandling
  • kan drøfte kirurgisk stressrespons
  • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder
  • kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
  • kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
  • kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes ekstern og intern sensor.

Vurdering og eksamen

Opptakskrav

Kvalifiserte søkere må ha utdanning som førskolelærer/barnehagelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse. I tillegg må søkere være tilsatt som styrer/daglig leder eller assisterende styrer i barnehage og ha faglig ansvar, administrativt ansvar og personalansvar.

Målgruppe

Målgruppen for utdanningen er styrere/daglig ledere og assisterende styrere som ønsker å kvalifisere seg videre for ledelses- og styringsarbeid i barnehagen, og tilbys både nytilsatte og de med lengre erfaring i kommunale og private barnehager.

Hjelpemidler ved eksamen

Godkjent av rektor 1. juni 2011

Godkjent av studieutvalget ved fakultetet 11. mai 2017

Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 31. januar 2020

Emneplanen gjelder fra høstsemester 2020

Vurderingsuttrykk

Studiet består av følgende temaer:

  1. Rollen som styrer og leder av barnehagen
  2. Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
  3. Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - Samarbeid med andre
  4. Utvikling og endring

Det undervises i tema 1 i første semester, tema 2 i andre semester og tema 3 i tredje semester. Tema 4 er gjennomgående i studiets tre semestre.

Tema 1: Rollen som styrer og leder av barnehagen

I dette temaet fokuseres det på den rollen og funksjonen leder i barnehagen har. Undervisningen tar for seg forskning og teori omkring ledelse og organisasjon, og det legges vekt på at den enkelte skal utvikle sine lederferdigheter. Det handler blant annet om å se seg selv som leder, være en trygg og modig leder, møte utfordringer, analysere og definere egen lederrolle, og utvikle lederidentitet.

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om teori og forskning om organisasjon og ledelse
  • avansert kunnskap om å skape et godt arbeidsmiljø for alle
  • avansert kunnskap om barnehagens interne og eksterne krav

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • definere egen lederrolle, utvikle identitet som leder, kartlegge egne lederutfordringer og arbeide med konkrete forbedringsønsker som leder
  • tydelig kommunisere krav, forventninger og mål til de ansatte, samt støtte og veilede
  • kritisk reflektere, ta initiativ, utnytte spillerom, påvirke og endre rammebetingelser

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har integritet, er en modig og trygg leder innad og utad, kan vurdere egen funksjon og rolle i dialog med tilsatte.
  • er forutsigbar, tydelig og synlig rollemodell og forbilde
  • kan begrunne valg og prioriteringer på bakgrunn av profesjonelt skjønn

Tema 2: Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet

Sentralt i dette temaet er at deltakerne skal videreutvikle sine profesjonskunnskaper i barnehagepedagogikk for å kunne ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet. Det handler blant annet om å utvikle en kultur i barnehagen hvor samfunnsmandatet ivaretas, hvor målsettinger nås, hvor barnehagen er en lærende organisasjon der styrer leder prosesser av faglige og etiske refleksjoner i personalgruppen. Videre omhandler temaet kompetanseutvikling og veiledning.

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående forskningsbasert kunnskap i barnehagepedagogikk, og kunnskap om hvordan ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet
  • avansert kunnskap om å bygge pedagogteam, styrke de ansattes faglige muligheter, utvikle gode profesjonelle læringsfellesskap, betydningen og utvikling av en felles kultur, felles pedagogisk plattform og felles mål
  • inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og om organisasjonsbygging

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • kritisk reflektere og analysere sammenhenger mellom pedagogisk innhold og offentlig styring
  • lede kollektive læringsprosesser
  • kunne utvikle barnehagen som organisasjon og dens kultur

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kjenner til barnehageansattes aktivitetsplikt og ivaretar denne
  • kan veilede, følge opp, motivere og støtte medarbeidere i ulike situasjoner og prosesser i organisasjonen, samt sørge for at alle medarbeidere tar medansvar for arbeidet i barnehagen
  • kan sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehagelov og rammeplan, inkludert samisk språk og kultur, samt å utvikle en felles forståelse for dette i hele personalgruppa

Tema 3. Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - samarbeid med andre

Temaet tar utgangspunkt i at barnehagen skal være inkluderende og legge til rette for at alle barn skal ha et godt tilbud. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud i samarbeid med foreldre.

Temaet vil også omhandle styrers rolle i samarbeid med andre: styrer skal initiere, legge til rette for og gjennomføre samarbeid med barnevern, helsestasjon og skolen, blant annet for å sikre gode overganger og sørge for at barnehagen ivaretar sin helsefremmende og forebyggende funksjon og at barnehagen bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående kunnskap innen teori og forskning på feltet tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø
  • avansert kunnskap om samfunnsendringer som syn på barndom, barn som medborgere i et demokrati, ulike familiesammensetninger, sosial ulikhet og mangfoldets betydning
  • avansert kunnskap om ulike perspektiver på samarbeid, og ulike former for samarbeid

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • utøve og lede en ressursorientert tilnærming i barnehagen som en pedagogisk virksomhet
  • forebygge, avdekke, dokumentere og iverksette tiltak
  • sikre at barnehagen har innarbeidet rutiner for samarbeid med relevante institusjoner

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan involvere og engasjerer ansatte og foreldre i arbeidet med å nå felles målsetting
  • kan utvikle en kultur for samarbeid med andre
  • kan håndterer usikkerhet, uklarhet, dilemmaer og konflikter, ha en tydelig kommunikasjon med alle aktører

Tema 4: Utvikling- og endringsarbeid

I temaet er utgangspunktet at ledelse av utviklings- og endringsprosesser er en helt sentral oppgave, og at det kreves gode didaktiske kunnskaper og lederferdigheter. Å forstå hvordan slike prosesser fungerer, å motivere sine ansatte, sørge for refleksjon og medvirkning og arbeide med mål, er sentralt i arbeidet. Ivaretakelse av personalgruppas behov for kompetanseutvikling er her viktig. For å gjennomføre gode prosesser kreves en kultur som tilrettelegger for at barnehagen fungerer som en lærende organisasjon, og at styrer fremmer kritisk refleksjon og felles forståelse av samfunnsmandatet. Dette handler også om å bygge gode profesjonsfellesskap.

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om organisasjonsutvikling, organisasjonslæring, endringsprosesser og beslutningsprosesser
  • avansert kunnskap om å lede utviklings- og endringsprosesser, motivere, utvikle og utfordre læringsfellesskapet, og om makt og påvirkning
  • avansert kunnskap om barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagens rolle i utviklings- og endringsprosesser

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • lede og styre utviklingsprosesser, organisasjonslærings- og endringsprosesser og anvende ulike endringsstrategier
  • motivere sine ansatte, støtte kompetanseutvikling, sørge for medvirkning og arbeide med mål
  • samarbeide med barnehageeier og andre involverte i utviklings- og endringsprosesser

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • ivaretar samfunnsmandatet og håndterer foreldrekrav innenfor et slikt mandat
  • kan til enhver tid sette seg inn i gjeldende nasjonale og lokale føringer, og bruke sin faglige kunnskap og sitt profesjonelle skjønn til å vurdere, oversette og implementere disse i barnehagen
  • utøver etisk bevissthet og kritisk refleksjon

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med AKUTT6000.