Programplaner og emneplaner - Student
MASAK5000 Akuttmedisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Emergency Medicine
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten oppnå kunnskap innenfor barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder til barn som fødes for tidlig, barn som har medfødte misdannelser, barn med kroniske sykdommer og til akutt og/eller kritisk syke barn og unge, som alle befinner seg i en sårbar, kritisk og mulig livstruende fase av livet. Barnesykepleierens ansvar omfatter også barnas omsorgspersoner og søsken. Denne kunnskapen skal danne grunnlaget for å kunne utføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer, samtidig som studenten har oppmerksomheten rettet mot pasientens og omsorgspersonenes generelle og spesielle behov, og deres opplevelser og reaksjon på sykdom, behandling og høyteknologiske omgivelser. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner.
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.
I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp., og MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- kan drøfte skademekanisme og skadegradering
- kan drøfte traumebehandling
- kan drøfte kirurgisk stressrespons
- kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder
- kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
- kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
- kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege
Arbeids- og undervisningsformer
6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Emne 1 består av følgende temaer medundertemaer:
Tema 1: Lærerrollen
- sentrale læreroppgaver
- læreridentitet
- profesjonelle samtaler
- observasjon i klasserommet
Tema 2: Didaktikk
- lærerplanen
- planlegging av undervisning
- klasseledelse og læringsmiljø
Tema 3: Skolens samfunnsmandat
- demokratisk kompetanse
- elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Tema 4: Elevens utvikling og læring
- teorier om læring og utvikling
- grunnleggende ferdigheter
- læringsstrategier
- motivasjon og mestring
Tema 5: Livssynsmangfold
- sentrale religioner og livssyn i Norge
- norsk livssynshistorie
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor. For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med AKUTT6000.