EPN-V2

MAREH4500 Smerte - multidimensjonal vudering og helsefaglig tiltak Emneplan

Engelsk emnenavn
Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet tilbys til søkere som ikke er studenter ved studiet eller ved masterstudiet i rehabilitering og habilitering. Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet innen helsefag.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
    • har inngående kunnskap om vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
    • har inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
    • har kunnskap om kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • analysere og anvende teorier og modeller for smerte
    • analysere resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
    • analysere og kritisk reflektere over ulike tiltak for smertetilstander.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • kommunisere sentrale aspekter ved smerteteorier
    • kommunisere teoretiske og metodiske perspektiver vedrørende multidimensjonal vurdering av smertetilstander
    • kommunisere forskningsbasert kunnskap relatert til smertetiltak.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Gjennom undervisningen og aktiv deltakelse på seminarene får studentene veiledning og tilbakemelding på essayet som de skal levere til eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Læringsutbyttene

    Individuell hjemmeeksamen over 14 dager: essay med omfang inntil 3000 ord.

    Ny eksamen

    Studenter som ikke består ordinær eksamen, skriver nytt essay over 4 uker. For øvrig gjelder samme bestemmelser som for ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått / ikke bestått

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.