Programplaner og emneplaner - Student
MAREH4400 Qualitative Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitativ forskningsmetode
- Study programme
-
Master Programme in Rehabilitation and Habilitation
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- kvalitative forskningsdesign
- bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
Teaching and learning methods
Undervisningen er lagt til ukesamlinger og avsluttes med eksamen. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med presentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over ca. fire uker, besvarelse på 3000-3500 ord.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Sensorordning: Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Pensumliste
Pensum er på ca. 800 sider.
Obligatorisk litteratur
Del 1
Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2, 5-7, 10, 12- 14] [182 s.]
Kvale, S., Brinkmann, S., Anderssen, T. M. & Rygge, J. f. (2009). Det kvalitative forskningsintervju (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 6-16] [179 s.]
Mik-Meyer, N. (2005). Dokumenter i en interaktionistisk begrebsramme. I M. Järvinen, & N. Mik-Meyer (Red.), Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv : interview, observationer og dokumenter (s. 193- 214). København: Reitzel. [19 s.]
Del 2
Bergström, G. & Boréus, K. (2012). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys . Lund: Studentlitteratur.* [Kap. 1] [35 s.]
Bratberg, Ø. (2014). Tekstanalyse for samfunnsvitere . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1, 2, 5 og 7] [85 s.]
Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 3, 11] [42 s.]
Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, 12 (2), 219-245. doi: 10.1177/1077800405284363 [25 s.]
Grue, J. (2011). Maktbegrepet i kritisk diskursanalyse: mellom medisinske og sosiale forståelser av funksjonshemming. I T. R. Hitching, A. B. Nilsen, & A. Veum (Red.), Diskursanalyse i praksis: metode og analyse. Kristiansand: Høyskoleforlaget. [19 s.]
Gubrium, J. F. & Holstein, J. A. (2009). Analyzing narrative reality . Los Angeles: Sage. [Part 1-11] [121 s.]
Leseth, A. B. & Tellmann, S. M. (2014). Hvordan lese kvalitativ forskning? Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1 og 7] [45 s.]
Malterud, K. (2012). Systematic text condensation: A strategy for qualitative analysis. Scandinavian Journal of Public Health, 40 (8), 795-805. doi: 10.1177/1403494812465030
Neumann, C. E. B. & Neumann, I. B. (2012). Forskeren i forskningsprosessen: en metodebok om situering . [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 2] [23 s.]
Ulvik, O. S. (2014). Å utforske barns deltakelse i hverdagslivet: Metodologiske refleksjoner. I L. M. Gulbrandsen (Red.), Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis : en utforskende tilnærming (s. 56-74). Oslo: Universitetsforl. [18 s.]
Noter
* I kompendium.
** Deles ut av kursholder.
(Pensumliste ajour: 19.06.2015, biblioteket P48/ez)