EPN-V2

MAREH4200 Vitenskapsteori og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Research Ethics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet inneholder grunnleggende innføring i ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om:

    • de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som har formet synet på kunnskap i helsefagene
    • etiske teorier, modeller og problemstillinger som er viktige for fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • bruke vitenskapsteoretisk kunnskap i møte med praksisnære problemstillinger
    • analysere og drøfte kritisk ulike kilder, og anvende disse i faglige resonnement
    • identifisere og diskutere etiske problemstillinger og dilemmaer i helsefaglig arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • anvende, analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagområdet
    • analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
    • analysere forholdet mellom teoretisk kunnskap, fagutøvelse og etikk
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er lagt til ukesamlinger og avsluttes med eksamen. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved Fakultetet for helsefag. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Læringsutbyttene.

    Individuell hjemmeeksamen over 3 uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    This course is an introduction to Strategic HRM (Human Resource Management). HRM is critical for the survival of all types of organizations. Strategic HRM includes all activities concerning managing people and work within a company. Good leadership of human resources promotes effectiveness and profits organizations. This course introduces basic theories relevant for HRM, specifically focusing on core activities such as recruitment, performance management, human resource development and the employee-organization relationship. This course also introduces evaluation tools and methods used within the HR field. Strategic HRM will both be discussed and analyzed on an international and national level, with specific issues such as international recruitment and diversity management at the fore.

  • Sensorordning

    The management of human resources (HRM) is an important management task in most enterprises. In the practical management work, this area is closely related to financial management, organisation and strategic management. This course concerns the strategic and financial role of HRM, analyses how HRM contributes to value creation and competitiveness, discusses the role of HRM with regard to strategic planning and implementation, analyses the strategic role of contracts, jobs and labour markets, studies relevant compensation systems and how these affects motivation, analyses the strategic impact of turnover and recruitment systems, and studies how analyses and development of skills can be done. The course also covers the societal contingencies for HRM in particular with regard to international HRM. The course builds in particular on Organisation Theory, Leadership, and Business Strategy from the bachelor's degree programme, and on Research Methods for Social Sciences, Microeconomics and Introduction to Managerial Accounting. Recent research and current articles will play a key role in the course.