EPN-V2

MARAD4200 Konvensjonell radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Conventional Radiography
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en systematisk innføring i bildeforståelse av skjelettrøntgenbilder. Emnet er delt inn i tre hoveddeler. I første del fokuseres det på avansert anatomi og patologi sett i lys av bildediagnostikk. I del to får studenten en fordypning innen bildeforståelse og projeksjonslære. Den siste delen tar for seg teknologien i konvensjonelt røntgenutstyr med tanke på postprosessering, optimalisering og eksponeringsteknikk.

  • Anbefalte forkunnskaper

    To års erfaring som radiograf.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i radiografi. Emnet tilbys også som enkeltemne, med samme opptakskrav som for spesialisering i radiografi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    Studenten 

    • kan gjøre rede for og vurdere ulike teorier og prosedyrer innen konvensjonell radiografi
    • kan kritisk vurdere fremstilling av aktuell anatomi og patologi i bildematerialet
    • kan gjøre rede for aktuelle tilleggsprojeksjoner for særskilte undersøkelser og vurdere når disse er aktuelle
    • kan kritisk vurdere kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
    • kan kritisk vurdere prosedyrer tilpasset ulike pasientgrupper, som for eksempel innen geriatri og pediatri
    • kan vurdere kausale sammenhenger mellom postprosesseringsalgoritmer, stråledose og bildekvalitet

    Ferdigheter 

    Studenten 

    • kan selvstendig vurdere bildekriterier og bildekvalitet
    • kan selvstendig anvende postprosesseringsalgoritmer
    • kan anvende metoder for kvalitetsutviklingsarbeid inkludert pasientsikkerhet
    • kan vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
    • kan evaluere egen praksis

    Generell kompetanse  

    Studenten 

    • kan formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer, fysikere, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
    • kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
    • kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
    • kan identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering
    • kan være en ressursperson og pådriver innen utviklingsarbeid på sin arbeidsplass
    • kan lede optimaliseringsprosjekter og ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
    • kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
    • kan bidra til utfasing og implementering av metoder, teknologi og bærekraftig innovasjon for å bedre kvaliteten på tjenestene
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Undervisningen er i hovedsak organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil i hovedsak bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
    • to individuelle skriftlige oppgaver, omfang inntil 1000 ord
    • individuelt fagnotat inkludert dokumentasjon av gjennomføring av 30 utvalgte skjelettundersøkelser og evaluering

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 3000 ord (+/- 20 prosent).

    Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak kreves bachelorgrad eller tilsvarende innen radiografi.

  • Emneoverlapp

    Ingen.