Programplaner og emneplaner - Student
MARAD4200 Konvensjonell radiografi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Conventional Radiography
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografiEnkeltemner knyttet til masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en systematisk innføring i bildeforståelse av skjelettrøntgenbilder. Emnet er delt inn i tre hoveddeler. I første del fokuseres det på avansert anatomi og patologi sett i lys av bildediagnostikk. I del to får studenten en fordypning innen bildeforståelse og projeksjonslære. Den siste delen tar for seg teknologien i konvensjonelt røntgenutstyr med tanke på postprosessering, optimalisering og eksponeringsteknikk.
Anbefalte forkunnskaper
The work and teaching methods include lectures, seminars, skills training and self-study.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i radiografi. Emnet tilbys også som enkeltemne, med samme opptakskrav som for spesialisering i radiografi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for og vurdere ulike teorier og prosedyrer innen konvensjonell radiografi
- kan kritisk vurdere fremstilling av aktuell anatomi og patologi i bildematerialet
- kan gjøre rede for aktuelle tilleggsprojeksjoner for særskilte undersøkelser og vurdere når disse er aktuelle
- kan kritisk vurdere kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
- kan kritisk vurdere prosedyrer tilpasset ulike pasientgrupper, som for eksempel innen geriatri og pediatri
- kan vurdere kausale sammenhenger mellom postprosesseringsalgoritmer, stråledose og bildekvalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig vurdere bildekriterier og bildekvalitet
- kan selvstendig anvende postprosesseringsalgoritmer
- kan anvende metoder for kvalitetsutviklingsarbeid inkludert pasientsikkerhet
- kan vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
- kan evaluere egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer, fysikere, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
- kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
- kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
- kan identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering
- kan være en ressursperson og pådriver innen utviklingsarbeid på sin arbeidsplass
- kan lede optimaliseringsprosjekter og ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
- kan bidra til utfasing og implementering av metoder, teknologi og bærekraftig innovasjon for å bedre kvaliteten på tjenestene
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Undervisningen er i hovedsak organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil i hovedsak bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
- to individuelle skriftlige oppgaver, omfang inntil 1000 ord
- individuelt fagnotat inkludert dokumentasjon av gjennomføring av 30 utvalgte skjelettundersøkelser og evaluering
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 3000 ord (+/- 20 prosent).
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Passed first and second year of the programme or equivalent. RAB1050 and RAB1060 are exempt from the progression requirement.
Sensorordning
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- explain different CT scan parameters, how they relate to each other and their effect on the image quality and radiation dose of the CT examinations
- explain the general principles for CT optimisation with respect to image quality and radiation dose
- explain the clinical application of the different protocols
- explain optimisation of contrast agent examinations using new technology
- describe how advanced new CT technology can be used in optimisation projects
Skills
The student can
- apply advanced image processing methods in CT examinations
General competence
The student can
- discuss the role of CT in diagnostic imaging at present and in future
- assess the role of innovation in the field of CT
Opptakskrav
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- a minimum attendance of 80 % at scheduled seminars and skills training sessions
Emneoverlapp
Supervised individual written exam of multiple choice and/or free text assignments, 2 hours.