Programplaner og emneplaner - Student
MAPSYPRA20 Relasjon, kommunikasjon og samhandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Relation, Communication and Interaction
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltidMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, heltidTverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisninsspråk: NorskUtøvelsen av psykisk helsearbeid stiller store krav til relasjonelle ferdigheter som inkluderer etisk bevissthet og fagkompetanse. Relasjon, kommunikasjon og samhandling har stor betydning for å fremme hjelp og støtte til mennesker innen psykisk helse-, rus og avhengighet. Formålet med emnet er å gi studentene praktisk innføring og trening i relasjonelle ferdigheter, kommunikasjon og samhandling. Gjennom dette emnet får studentene relevant erfaring med praksisnært arbeid med aktuelle målgrupper og problemstillinger innen psykisk helse-, rus - og avhengighetsarbeid.
Emnet går over 7 uker hvor den første uken vil bestå av simuleringstrening. I dette emnet får studentene veiledning både individuelt og i grupper. Praksisstudiet skal normalt gjennomføres på steder som er tilknyttet OsloMet-storbyuniversitetet gjennom inngåtte samarbeidsavtaler. Studenten kan søke om å gjennomføre praksisstudiet på andre steder. Hvis søknaden innvilges, må studenten selv dekke evt. utgifter knyttet til dette. Praksisstudiet kan ikke gjennomføres på eget arbeidssted, dvs. egen enhet, post eller tilsvarende nivå. Praksisstedene har ansvar for den daglige veiledningen og oppfølgingen av studentene i samarbeid med veileder fra OsloMet.
Praksisveileder ved praksissted skal ha relevant faglig kunnskap og skal som hovedregel ha formell veilederkompetanse. Studentene skal ha minimum 1 time veiledning i uken på praksisstedet.
Forkunnskapskrav
Mål for emnet er å utvikle kritisk og analytisk tenkning rundt barnevernets virksomhet, og å søke fordypet forståelse av grunnlaget og konteksten for egen yrkesutøvelse, rolle og funksjon. Emnet tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra arbeid i barnevernet, og ved at studentene i seminargrupper arbeider metodisk med kritisk refleksjon og analyserer konkrete erfaringer fra praksis.
Praksis er 4 uker innen barnevernsfeltet, og kan gjennomføres på egen arbeidsplass eller annet praksissted. Det skal inngås samarbeidsavtaler med praksistilbyderen som regulerer ansvar og roller, og eventuelt utviklings- og innovasjonssamarbeid.
Undervisningsspråket er norsk.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
- har kjennskap til den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante kommunikasjons- og samhandlingsteorier for å initiere og inngå i relasjoner som fremmer hjelpende samhandling med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk
- kan bruke ferdigheter i kommunikasjon og relasjon slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser, erfaringer og forståelse og at disse beskrivelsene anerkjennes og danner utgangspunkt for utformingen av hjelp og støtte
- kan bruke relevant kunnskap til å fremme brukermedvirkning på individ og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter slik at mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse blir anerkjent i felles samhandling for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
- kan analysere relevante etiske problemstillinger og utøve en reflektert og faglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet SBV4100 Barnevern og samfunn må være bestått for å kunne gå ut i praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
This course deals with basic pharmacology. Medication handling, administration and calculation are important duties for social educators. Medication handling and patient safety are taught in accordance with applicable legislation and guidelines. The importance of being accurate when dealing with medicines is also covered. The effects and side effects of medicines as well as drug interactions are key aspects of the course.
The course is taught over 5 weeks.
Vurdering og eksamen
The student must have been admitted to the programme.
Hjelpemidler ved eksamen
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain different forms of medication, routes of administration, pharmacokinetics and pharmacodynamics
- can explain drug interactions and side effects of medication
- can describe different reasons for variations in response to medication
- can explain medicine administration in accordance with procedures
- can explain relevant laws and regulations within medication handling
- can explain the risk of addiction and drug abuse
- has knowledge of generic substitution
Skills
The student
- can demonstrate medicine administration in accordance with the applicable procedure and regulation, including single and double checking
- can perform calculations of dose, concentration (strength), volume (amount), infusion/injection rate and dilution
- can use the Norwegian Pharmaceutical Product Compendium (Felleskatalogen) and The Norwegian Drug? Medicines Manual for Health Personnel (Legemiddelhåndboka)
General competence
The student
- can document the effects and side effects of medication and use reporting procedures for non-conformities and side effects
- can plan, carry out and document drug medicine administration in accordance with applicable regulations
Vurderingsuttrykk
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell praksisoppgave. Besvarelsen skal ha en ramme på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Sensorordning
Praksisveileder og veileder ved OsloMet.
Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten.
Emneoverlapp
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 100% attendance in supervised group work in pharmacology and medication handling in groups of six students