EPN-V2

MAPSYPRA10 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Relation and Care for People with Mental Disorders
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Relasjonen mellom psykisk helsearbeider, bruker/pasient og pårørende har stor betydning for å fremme helse og gi omsorg til mennesker som lever med psykisk lidelse. Utøvelsen av psykisk helsearbeid stiller store krav til relasjonelle ferdigheter som inkluderer etisk bevissthet og fagkompetanse.

    Formålet med emnet er å gi studentene praktisk innføring og trening i relasjonelle ferdigheter i møte med mennesker med psykisk lidelse. Studenten gjennomfører praksis som skal gi en helhetlig forståelse for sammenhenger mellom rammebetingelser for tjenestetilbudet og utøvelsen av psykiske helsearbeid. I emnet inngår to former for praksis. Emnet avsluttes med innlevering av en fordypningsoppgave med vekt på brukerrelaterte utfordringer og/eller fenomener knyttet til praktisk psykisk helsearbeid.

    Praksisstudiet skal normalt gjennomføres på steder som er tilknyttet OsloMet – storbyuniversitetet gjennom inngåtte samarbeidsavtaler. Studenten kan søke om å gjennomføre praksisstudiet på andre steder. Hvis søknaden innvilges, må studenten selv dekke evt. utgifter knyttet til dette. Praksisstudiet kan ikke gjennomføres på eget arbeidssted, dvs. egen enhet, post eller tilsvarende nivå.

    Emnet gjennomføres i sin helhet sammen med Videreutdanning i psykisk helsearbeid. For nærmere detaljer om praksis, se programplan for videreutdanning i psykisk helsearbeid.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykisk helsearbeid.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forstå menneskelige reaksjoner etter krevende livserfaringer og kriser, samt betydningen av disse ut fra anerkjente teorier i psykisk helsearbeid
    • kan gjøre rede for brukeres/pasienters og pårørendes juridiske rettigheter, samt helsepersonells og tjenestenes plikter
    • kan anvende relasjons- og omsorgsteori for å analysere hvordan holdninger og kommunikasjon påvirker relasjon og omsorg
    • kan redegjøre for eksistensielle dimensjoner knyttet til håp og mening i psykisk helsearbeid;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relasjonskunnskap til å sette seg inn i brukeres/pasienters og pårørendes livssituasjon
    • kan tilrettelegge for målrettet kommunikasjon og samarbeid med brukere/pasienter og pårørende
    • kan analysere sammenhenger mellom behandlingsmodeller og arbeidsmåter for å fremme psykisk helse hos brukere/pasienter.
    • kan vurdere og drøfte faglige, juridiske og etiske aspekter med brukere/pasienter, pårørende og deres samarbeidspartnere

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra aktivt til pasientrettet- og individtilpasset psykisk helsearbeid uavhengig av bakgrunn, kultur, og nasjonalitet
    • kan støtte, veilede og samarbeide med bruker/pasient og pårørende for målrettet å fremme helse og livskvalitet
    • kan analysere og korrigere egen yrkesutøvelse basert på egen forforståelse og ny kunnskap
    • kan bidra til utvidet kunnskap, innsikt og åpenhet for å fremme psykiske helse
    • kan aktivt bidra til mer åpenhet og reduksjon av stigma knyttet til psykisk lidelse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer består av prosjektrettet praksis, veiledet praksisstudier med tilrettelagte læringssituasjoner, simulering, skriftlig og muntlige oppgaver og selvstudier.

    Prosjektrettet praksis går over ca. 3 uker. Temaet for prosjektrettet praksis er organisering av psykisk helsetjeneste i et bedringsperspektiv. Studentene arbeider med temaet ved å gjennomføre et prosjekt der de samler kunnskap om og erfaring fra en fagperson i et relevant praksisfelt.

    Praksisstudier, hvor studenten utvikler faglige ferdigheter og relasjonskompetanse. Praksisstudier går over 8 uker à 30 timer, totalt 240 timer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om reglene om virkeområdet til anskaffelsesregelverket, valg av konkurranseform, gjennomføring av konkurranser og avslutning av slike
    • innsikt i hvilke formål reglene om offentlige anskaffelser skal ivareta og de grunnleggende kravene som stilles til offentlige oppdragsgivere
    • oversikt over hvilke følger brudd på regelverket kan få

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • finne fram til rettslige problemstillinger ut fra en beskrivelse av en anskaffelsesprosess, drøfte og ta stilling til dem
    • anvende hensynene i anskaffelsesregelverket i drøftelser av praktiske rettslige problemstillinger
    • se etiske utfordringer når det offentlige inngår kontrakter

    Generell kompetanse

    Studentene kjenner til

    • hvordan EØS-avtalen og EU-domstolens avgjørelser har betydning for utformingen og utviklingen av norsk rett
    • betydningen av konkurranse og konkurranseregler når det offentlige markedseksponerer sin virksomhet
  • Vurdering og eksamen

    Undervisningsopplegget er basert på individuelt arbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet vil et viktig element være bruk av eksempler og løsning av praktiske oppgaver (caser). Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse oppgavene og rettskildematerialet som finnes på området.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på seks timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Sensorordning

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Emneoverlapp

    Gradert skala A - F