EPN-V2

MAPSY5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Forkunnskapskrav

    MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

    Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø til ulike årstider med perspektiv på opplevelse, refleksjon og læring i natur
    • har kunnskap om førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
    • har kunnskap om friluftsliv i et samfunnsperspektiv, som filosofisk retning og om friluftsliv i en kulturhistorisk sammenheng
    • har kunnskap om hvordan man kan fremme kompetanse om bærekraftig utvikling som et tverrfaglig emne og hvordan friluftsliv kan anvendes for å fremme et syn på naturen som noe verdifullt og sårbart
    • har kunnskap om et bredt utvalg av både tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter

    Ferdigheter

    Studenten

    • har kompetanse til å lede og veilede andre i friluftsliv og legge til rette for tverrfaglig læring i natur
    • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
    • kan legge til rette for læring om bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng
    • kan grunnleggende førstehjelp og gjennomføre sikker ferdsel til ulike årstider
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i alternative bevegelsesaktiviteter og vinteraktiviteter utendørs

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv, uteskole, livredning og alternative bevegelsesaktiviteter
    • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv, sikkerhet og førstehjelp
    • har evne til kritisk refleksjon knyttet til bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Studenten skal delta på flere turer i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Et muntlig framlegg i gruppe på 10 minutter om tverrfaglig tema: Bærekraftig utvikling.
    • En seksdagerstur på høyfjellet om vinteren.
    • En tredagerstur i skogen om vinteren.
    • En tredagers egentur uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer.

    Ved manglende deltakelse på turer må man ta disse igjen på et senere tidspunkt. Avtale om dette gjøres med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Mappevurdering:

    • Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (3000 ord +/- 10 %).
    • Individuell digital presentasjon på 5-6 minutter om planlegging, gjennomføring og evaluering av en friluftslivsdag
    • Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått / ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer.