EPN-V2

MAPSY4500 Arbeidsmetoder innen psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblem Emneplan

Engelsk emnenavn
Working Methods in Mental Health, Drug and Addiction Problems
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, heltid
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten må være tatt opp på studiet.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
  • avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
  • inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og -high troughput- metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
  • avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
  • spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
  • på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
  • på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
  • anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling og analyse av NGS data

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur brukt i biomedisin (inkludert NGS plattformer) med tanke på deres anvendelsesområder, muligheter og begrensninger

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere kunnskapsbaserte metoder og arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
  • kan analysere hvordan bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse kan skapes gjennom dialog og samarbeid som mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og i deres sosiale nettverk
  • kan drøfte krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging, samt andre former for faglige praksiser, og ulike måter å sikre dette på, herunder bruk av systematiske tilbakemeldinger
  • kan kritisk vurdere medikamenters rolle, virkninger og bivirkninger og medikamentfrie tilbud
  • kan bidra til systematisk fagutviklingsarbeid og drøfter vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og anvende disse i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging for å forebygge og redusere problemutvikling, forebygge dødsfall, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
  • har ferdigheter i arbeidsformer som gjennom dialog og samarbeid mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og deres nettverk og fremmer bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
  • kan anvende kunnskap om virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling og om medikamentfrie tilbud i både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan analysere og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelse, herunder vurderinger knyttet til samtykkekompetanse, bruk av tvang og varslingsplikt, ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid, og anvende fremgangsmåter for å håndtere disse på en kontekstsensitiv og systematisk måte
  • kan styrke pasienter og brukeres autonomi og medvirkning, også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
  • kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosjekter med utgangspunkt i forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert kunnskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike arbeidsmåter og anvende relevante arbeidsmåter til å planlegge, gjennomføre og lede psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan bruke kunnskap og ferdigheter til å utøve godt faglig skjønn i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer og andre berørte
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende
  • kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte studentaktive arbeidsformer. Emnet inkluderer deltakelse i studiegruppe, seminarer og læringssti er ulike arbeidsformer. Studentene får tilbud om inntil 2 timer veiledning per prosjektoppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende godkjent:

  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i studiegruppe
  • Læringssti, med e-læringsmoduler, quiz, skriftlige oppgaver, medstudentrespons, og diskusjonsforum
  • Prosjektbeskrivelse, skriftlig individuell/gruppe oppgave med muntlig fremlegg i studiegruppe. Omfang individuelt: 750 ord (+/- 10 %). Gruppe: 1000 ord (+/- 10 %).

Vurdering og eksamen

Ingen

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Gradert skal A-F.

Sensorordning

To sensorer vurdere hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

*5 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.

*5 studiepoeng med MAPSYPRA10, VPSYPRA10, VPSYPRA11, VPSYDPRA10, VSPYDPRA11, MAPSDPRA10 og MAPSDPRA11 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse, 20 stp.

* Emneoverlapp gjelder for studenter som har fullført videreutdanning i psykisk helsearbeid. Dersom kun ett av emnene er bestått tidligere, må hele MAPSY4500 Arbeidsmetoder innen psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblem, 10 stp., gjennomføres.