EPN-V2

MAPSY4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

    Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

  • Anbefalte forkunnskaper

    • Kalkulator
    • Egenproduserte håndskrevne notater
    • Egne godkjente laboratorierapporter

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
    • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
    • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
    • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
    • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
    • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet gir en grundig innføring i relevante kjemiske analysemetoder og bruken av disse ved kjemisk kvalitetskontroll av farmasøytiske råvarer og preparater samt holdbarhetskontroll.

  • Vurdering og eksamen

    Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriearbeid. Bruk av digitale læringsressurser som for eksempel videoforelesninger inngår som en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid.

  • Vurderingsuttrykk

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs
    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på andre obligatoriske aktiviteter
    • Laboratorierapporter etter gitte kriterier
  • Sensorordning

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer;

  • Emneoverlapp

    Gradert skala A-F