Programplaner og emneplaner - Student
MAPSY4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Design and Project Description
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.
Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.
-
Anbefalte forkunnskaper
- Kalkulator
- Egenproduserte håndskrevne notater
- Egne godkjente laboratorierapporter
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
- kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
- kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
- kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet gir en grundig innføring i relevante kjemiske analysemetoder og bruken av disse ved kjemisk kvalitetskontroll av farmasøytiske råvarer og preparater samt holdbarhetskontroll.
-
Vurdering og eksamen
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriearbeid. Bruk av digitale læringsressurser som for eksempel videoforelesninger inngår som en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid.
-
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på andre obligatoriske aktiviteter
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier
-
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer;
-
Emneoverlapp
Gradert skala A-F