EPN-V2

MAPSDPRA10 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Relationship and Care for People with Mental Complaints
Studieprogram
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
  • kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
  • grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
  • kjennskap til standard kontoplan
  • kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
  • kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av Excel

Ferdigheter

Studenten kan

  • foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
  • komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse
  • bokføre de mest vanlige transaksjoner
  • foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
  • forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
  • foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
  • stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
  • behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
  • gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
  • beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse
  • forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse

Forkunnskapskrav

Det undervises i plenumsforelesninger. Excel-timer og oppgaveløsing blir avholdt i grupper med veiledning av studentassistenter.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relasjons- og omsorgsteorier
  • kan anvende kunnskap om forutsetninger og betydning av relasjoner og omsorg i psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om bedring og bedringsprosesser og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om tilrettelegging og organisering som fremmer bedringsprosesser og brukerperspektivet
  • har inngående kunnskap om et selvvalgt fordypningstema innen psykisk helse og psykisk lidelse
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over, analysere og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til relasjoner
  • etablere, utvikle og avslutte relasjoner med menneske med psykisk lidelse og deres pårørende
  • gi omsorg og anerkjennelse til mennesker med psykisk lidelse og deres pårørende, med utgangspunkt i deres ressurser, ønsker og behov
  • faglig vurdere og anvende ulike arbeidsformer i psykisk helsearbeid på en selvstendig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, deres pårørende/nettverk og medarbeidere
  • reflektere over sin egen personlige og faglige kompetanseutvikling
  • analysere eget og andres faglige bidrag i et tverrfaglig team
  • reflektere over eget bidrag i relasjoner med mennesker med psykisk lidelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere relasjonelle utfordringer vedrørende forhold som fremmer og hemmer organisering av helsetjenestene i et bedrings- og brukerperspektiv
  • har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
  • kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminar og selvstudier.

Pensum:

I tillegg til å anvende pensum fra studiets øvrige emner skal studenten dokumentere minst 1000 sider selvvalgt litteratur

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å få bestått praksis og fremstille seg til eksamen (fordypningsoppgaven) må følgende oppgave være utført og godkjent:

  • Gjennomføre et prosjekt i gruppe med presentasjon (prosjektrettet praksis)
  • Tilstedeværelse i praksisstudier. Totalt 240 timer. Studenten må være tilstede minimum 90 prosent av den planlagte tiden
  • Oppgave 1, Individuell oppgave, omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)
  • Oppgave 2, Tema, problemstilling og valg av metode for fordypningsoppgaven
  • Oppgave 3, Individuell oppgave eller gruppeoppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

Praksisstudiet - Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden

Fordypningsoppgave - Individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter over 3 uker. Omfang: 5000 ord (+/- 20 %), gjelder både for individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A - F

Vurderingsuttrykk

Praksisstudier - Bestått/ikke bestått

Fordypningsoppgave - Bestått/ikke bestått

Begge deler må være bestått for å få bestått emnet som helhet og uttelling i studiepoeng.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneoverlapp

Håvard Hodne