Programplaner og emneplaner - Student
MAPSDPRA10 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Relationship and Care for People with Mental Complaints
- Studieprogram
-
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
- kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
- grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
- kjennskap til standard kontoplan
- kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
- kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av Excel
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
- komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse
- bokføre de mest vanlige transaksjoner
- foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
- forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
- foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
- stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
- behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
- gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
- beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet
Generell kompetanse
Studenten kan
- utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse
- forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse
Forkunnskapskrav
Det undervises i plenumsforelesninger. Excel-timer og oppgaveløsing blir avholdt i grupper med veiledning av studentassistenter.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om relasjons- og omsorgsteorier
- kan anvende kunnskap om forutsetninger og betydning av relasjoner og omsorg i psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om bedring og bedringsprosesser og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om tilrettelegging og organisering som fremmer bedringsprosesser og brukerperspektivet
- har inngående kunnskap om et selvvalgt fordypningstema innen psykisk helse og psykisk lidelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over, analysere og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til relasjoner
- etablere, utvikle og avslutte relasjoner med menneske med psykisk lidelse og deres pårørende
- gi omsorg og anerkjennelse til mennesker med psykisk lidelse og deres pårørende, med utgangspunkt i deres ressurser, ønsker og behov
- faglig vurdere og anvende ulike arbeidsformer i psykisk helsearbeid på en selvstendig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, deres pårørende/nettverk og medarbeidere
- reflektere over sin egen personlige og faglige kompetanseutvikling
- analysere eget og andres faglige bidrag i et tverrfaglig team
- reflektere over eget bidrag i relasjoner med mennesker med psykisk lidelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere relasjonelle utfordringer vedrørende forhold som fremmer og hemmer organisering av helsetjenestene i et bedrings- og brukerperspektiv
- har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
- kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar og selvstudier.
Pensum:
I tillegg til å anvende pensum fra studiets øvrige emner skal studenten dokumentere minst 1000 sider selvvalgt litteratur
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å få bestått praksis og fremstille seg til eksamen (fordypningsoppgaven) må følgende oppgave være utført og godkjent:
- Gjennomføre et prosjekt i gruppe med presentasjon (prosjektrettet praksis)
- Tilstedeværelse i praksisstudier. Totalt 240 timer. Studenten må være tilstede minimum 90 prosent av den planlagte tiden
- Oppgave 1, Individuell oppgave, omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)
- Oppgave 2, Tema, problemstilling og valg av metode for fordypningsoppgaven
- Oppgave 3, Individuell oppgave eller gruppeoppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
Praksisstudiet - Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden
Fordypningsoppgave - Individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter over 3 uker. Omfang: 5000 ord (+/- 20 %), gjelder både for individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A - F
Vurderingsuttrykk
Praksisstudier - Bestått/ikke bestått
Fordypningsoppgave - Bestått/ikke bestått
Begge deler må være bestått for å få bestått emnet som helhet og uttelling i studiepoeng.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneoverlapp
Håvard Hodne