EPN

MAPSD5400 Familien i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Family Work in Mental Health Care
Studieprogram
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Psykiske lidelser og ruslidelser øker i omfang, og kan ha negativ innvirkning på helse og livskvalitet hos pasient/bruker sine nærmeste. Psykiske helsetjenester har lovpålegg om å samarbeide med, og støtte familiene. Dette emnet vil bidra vesentlig til å imøtekomme dette ved å formidle forskningsbasert kunnskap om klinisk familiesamarbeid i psykiske helsetjenester. Emnet omfatter teori og empiri om psykisk helse i et familieperspektiv.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om familien som et komplekst helsesystem og psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • har inngående kunnskap om sammenhengene mellom voksne/foreldres psykiske helse, barns psykiske helse og utvikling, samt foreldreskap og familiens gjensidige relasjoner
  • har inngående kunnskap om betydningen av beskyttende faktorer (inkl. resilience og ressurser) og risikofaktorer for den psykiske helse til familiens medlemmer og familien som helhet
  • har inngående kunnskap om hvordan samfunn og kultur, inkl. perspektiver på kjønn, etnisitet og levekår, har innvirkning på individet, familien og helsetjenestene
  • har inngående kunnskap om samhandling mellom de relevante tjenestene for familien
  • har avansert kunnskap om sammenhengene mellom profesjonell hjelp, lovverk og etikk, inkludert de praktiske dilemma som oppstår i sammenhengene mellom disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til etiske, juridiske og faglige utfordringer knyttet til familiearbeid og familiesamtaler
  • kan analysere og forholde seg kritisk til sine egne personlige og faglige bidrag
  •  kan gjennomføre familiefokuserte samtaler med tanke på å vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak for familien

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap for å etablere og følge opp samarbeid mellom familier og psykiske helsetjenester, inkl. samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenestene

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, veiledning, samtaler, case og gruppeøvelser supplert med teknologistøttet læring i og etter samlinger. Samtaler og gruppeøvelser foregår i undervisningstiden på skolen og danner grunnlag for å kunne gjennomføre arbeidskravene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

 

Deltakelse i obligatoriske aktiviteter

  • Tilstedeværelse ved samtaler og gruppeøvelser

 

Gruppe- eller individuell oppgave

  • Individuelt eller i gruppe inntil tre studenter

  • Omfang: 1000 ord (+/- 20%)

  • Studenten(e) skal beskrive en familie med utgangspunkt i en familiemodell. De skal identifisere og gjøre rede for sentrale områder av betydning for å forstå individenes og familiens psykiske helse

 

Individuell oppgave

  • Omfang: 1000 ord (+/- 20%) der de reflekterer over egen erfaring med bruk av familiemodell

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen

  • Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på inntil 3.

  • Omfanget av oppgaven skal være 2500 ord (+/- 20%) ved individuell oppgave og 4000 ord (+/- 20%) ved gruppeoppgave

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig

Dag Willy Tallaksen