Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD5400 Familien i psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Family Work in Mental Health Care
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Psykiske lidelser og ruslidelser øker i omfang, og kan ha negativ innvirkning på helse og livskvalitet hos pasient/bruker sine nærmeste. Psykiske helsetjenester har lovpålegg om å samarbeide med, og støtte familiene. Dette emnet vil bidra vesentlig til å imøtekomme dette ved å formidle forskningsbasert kunnskap om klinisk familiesamarbeid i psykiske helsetjenester. Emnet omfatter teori og empiri om psykisk helse i et familieperspektiv.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om familien som et komplekst helsesystem og psykisk helse i et livsløpsperspektiv
- har inngående kunnskap om sammenhengene mellom voksne/foreldres psykiske helse, barns psykiske helse og utvikling, samt foreldreskap og familiens gjensidige relasjoner
- har inngående kunnskap om betydningen av beskyttende faktorer (inkl. resilience og ressurser) og risikofaktorer for den psykiske helse til familiens medlemmer og familien som helhet
- har inngående kunnskap om hvordan samfunn og kultur, inkl. perspektiver på kjønn, etnisitet og levekår, har innvirkning på individet, familien og helsetjenestene
- har inngående kunnskap om samhandling mellom de relevante tjenestene for familien
- har avansert kunnskap om sammenhengene mellom profesjonell hjelp, lovverk og etikk, inkludert de praktiske dilemma som oppstår i sammenhengene mellom disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til etiske, juridiske og faglige utfordringer knyttet til familiearbeid og familiesamtaler
- kan analysere og forholde seg kritisk til sine egne personlige og faglige bidrag
- kan gjennomføre familiefokuserte samtaler med tanke på å vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak for familien
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap for å etablere og følge opp samarbeid mellom familier og psykiske helsetjenester, inkl. samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenestene
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, veiledning, samtaler, case og gruppeøvelser supplert med teknologistøttet læring i og etter samlinger. Samtaler og gruppeøvelser foregår i undervisningstiden på skolen og danner grunnlag for å kunne gjennomføre arbeidskravene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
- Tilstedeværelse ved samtaler og gruppeøvelser
- Én skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 20%), individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Studenten(e) skal beskrive en familie med utgangspunkt i en familiemodell. De skal identifisere og gjøre rede for sentrale områder av betydning for å forstå individenes og familiens psykiske helse.
- Én individuell skriftlig oppgave på 1000 ord, (+/- 20%), der de reflekterer over egen erfaring med bruk av familiemodell.
Oppgavene må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenten har to forsøk på hvert av arbeidskravene.
-
Vurdering og eksamen
Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (arbeidskrav i BAPD1010).
-
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til metoder for idéutvikling og idébearbeiding
- kjenner til eksperimentelle metoder for utforsking i materialer
- kjenner til overflate- og bearbeidingsteknikker innenfor ulike materialområder
Ferdigheter
Studenten har grunnleggende ferdigheter i
- å eksperimentere med materialer og ideer knyttet til tredimensjonal form
- å utforske ulike materialoverflatekvaliteter
- å arbeide eksperimentelt med uforutsigbare resultater og muligheter
- å arbeide systematisk med dokumentasjon av eksperiment
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og er bevisst fagets profesjonelle holdninger
- kan henvise til fagstoff
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
- kan arbeide med etterprøvningsbare resultat
-
Sensorordning
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Problemstilling: 1 A4 side med tekst og inspirasjonsbilder.
- Arbeidsplan: Aktivitet og disponering av tid
- Mønster og farge: Fysisk eller digital leveranse av egenprodusert mønsterrapport med minst tre fargevarianter basert på Ittens fargekontraster.
- Skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og planlegging. Inntil 2 A4.
-
Emneansvarlig
Mappevurdering med følgende mappekrav:
Del 1. Bidrag til klassens felles materialbibliotek:
- Fysisk dokumentasjon
- Skriftlig og visualisert dokumentasjon (4-8 A4-sider)
Del 2:
- Fysisk objekt, ideskisser, modeller og materialutprøvninger.
- Presentasjonsmappe i format A3 med en helhetlig og gjennomarbeidet visuell prosessbeskrivelse (skissemateriale, tekst og bilder) min. 15 sider.
Del 3. Verkstedhåndbok
- Supplerende besvarelser i form av skriftlige, eventuelt også illustrerte notater på alle sider under overskriftene «Mine notater» i arbeidsboken «Verkstedhåndbok». Verkstedhåndboka aktiviseres altså på nytt i dette emnet og suppleres i forhold til emnet BAPD1010.
Alle deler av mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.