EPN-V2

MAPSD5400 Familien i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Family Work in Mental Health Care
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Psykiske lidelser og ruslidelser øker i omfang, og kan ha negativ innvirkning på helse og livskvalitet hos pasient/bruker sine nærmeste. Psykiske helsetjenester har lovpålegg om å samarbeide med, og støtte familiene. Dette emnet vil bidra vesentlig til å imøtekomme dette ved å formidle forskningsbasert kunnskap om klinisk familiesamarbeid i psykiske helsetjenester. Emnet omfatter teori og empiri om psykisk helse i et familieperspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om familien som et komplekst helsesystem og psykisk helse i et livsløpsperspektiv
    • har inngående kunnskap om sammenhengene mellom voksne/foreldres psykiske helse, barns psykiske helse og utvikling, samt foreldreskap og familiens gjensidige relasjoner
    • har inngående kunnskap om betydningen av beskyttende faktorer (inkl. resilience og ressurser) og risikofaktorer for den psykiske helse til familiens medlemmer og familien som helhet
    • har inngående kunnskap om hvordan samfunn og kultur, inkl. perspektiver på kjønn, etnisitet og levekår, har innvirkning på individet, familien og helsetjenestene
    • har inngående kunnskap om samhandling mellom de relevante tjenestene for familien
    • har avansert kunnskap om sammenhengene mellom profesjonell hjelp, lovverk og etikk, inkludert de praktiske dilemma som oppstår i sammenhengene mellom disse områdene

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til etiske, juridiske og faglige utfordringer knyttet til familiearbeid og familiesamtaler
    • kan analysere og forholde seg kritisk til sine egne personlige og faglige bidrag
    • kan gjennomføre familiefokuserte samtaler med tanke på å vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak for familien

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskap for å etablere og følge opp samarbeid mellom familier og psykiske helsetjenester, inkl. samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenestene
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, veiledning, samtaler, case og gruppeøvelser supplert med teknologistøttet læring i og etter samlinger. Samtaler og gruppeøvelser foregår i undervisningstiden på skolen og danner grunnlag for å kunne gjennomføre arbeidskravene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

    • Tilstedeværelse ved samtaler og gruppeøvelser
    • Én skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 20%), individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Studenten(e) skal beskrive en familie med utgangspunkt i en familiemodell. De skal identifisere og gjøre rede for sentrale områder av betydning for å forstå individenes og familiens psykiske helse.
    • Én individuell skriftlig oppgave på 1000 ord, (+/- 20%), der de reflekterer over egen erfaring med bruk av familiemodell.

    Oppgavene må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenten har to forsøk på hvert av arbeidskravene.

  • Vurdering og eksamen

    Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (arbeidskrav i BAPD1010).

  • Vurderingsuttrykk

    Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til metoder for idéutvikling og idébearbeiding
    • kjenner til eksperimentelle metoder for utforsking i materialer
    • kjenner til overflate- og bearbeidingsteknikker innenfor ulike materialområder

    Ferdigheter

    Studenten har grunnleggende ferdigheter i

    • å eksperimentere med materialer og ideer knyttet til tredimensjonal form
    • å utforske ulike materialoverflatekvaliteter
    • å arbeide eksperimentelt med uforutsigbare resultater og muligheter
    • å arbeide systematisk med dokumentasjon av eksperiment

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og er bevisst fagets profesjonelle holdninger
    • kan henvise til fagstoff
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
    • kan arbeide med etterprøvningsbare resultat
  • Sensorordning

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Problemstilling: 1 A4 side med tekst og inspirasjonsbilder.
    • Arbeidsplan: Aktivitet og disponering av tid
    • Mønster og farge: Fysisk eller digital leveranse av egenprodusert mønsterrapport med minst tre fargevarianter basert på Ittens fargekontraster.
    • Skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og planlegging. Inntil 2 A4.
  • Emneansvarlig

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • Del 1. Bidrag til klassens felles materialbibliotek:

      • Fysisk dokumentasjon
      • Skriftlig og visualisert dokumentasjon (4-8 A4-sider)
    • Del 2:

      • Fysisk objekt, ideskisser, modeller og materialutprøvninger.
      • Presentasjonsmappe i format A3 med en helhetlig og gjennomarbeidet visuell prosessbeskrivelse (skissemateriale, tekst og bilder) min. 15 sider.
    • Del 3. Verkstedhåndbok

      • Supplerende besvarelser i form av skriftlige, eventuelt også illustrerte notater på alle sider under overskriftene «Mine notater» i arbeidsboken «Verkstedhåndbok». Verkstedhåndboka aktiviseres altså på nytt i dette emnet og suppleres i forhold til emnet BAPD1010.

    Alle deler av mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.