EPN

MAPSD5400 Familien i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Family Work in Mental Health Care
Studieprogram
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid / Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterprogram i sosialfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Psykiske lidelser og ruslidelser øker i omfang, og kan ha negativ innvirkning på helse og livskvalitet hos pasient/bruker sine nærmeste. Psykiske helsetjenester har lovpålegg om å samarbeide med, og støtte familiene. Dette emnet vil bidra vesentlig til å imøtekomme dette ved å formidle forskningsbasert kunnskap om klinisk familiesamarbeid i psykiske helsetjenester. Emnet omfatter teori og empiri om psykisk helse i et familieperspektiv.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om familien som et komplekst helsesystem og psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • har inngående kunnskap om sammenhengene mellom voksne/foreldres psykiske helse, barns psykiske helse og utvikling, samt foreldreskap og familiens gjensidige relasjoner
  • har inngående kunnskap om betydningen av beskyttende faktorer (inkl. resilience og ressurser) og risikofaktorer for den psykiske helse til familiens medlemmer og familien som helhet
  • har inngående kunnskap om hvordan samfunn og kultur, inkl. perspektiver på kjønn, etnisitet og levekår, har innvirkning på individet, familien og helsetjenestene
  • har inngående kunnskap om samhandling mellom de relevante tjenestene for familien
  • har avansert kunnskap om sammenhengene mellom profesjonell hjelp, lovverk og etikk, inkludert de praktiske dilemma som oppstår i sammenhengene mellom disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til etiske, juridiske og faglige utfordringer knyttet til familiearbeid og familiesamtaler
  • kan analysere og forholde seg kritisk til sine egne personlige og faglige bidrag
  •  kan gjennomføre familiefokuserte samtaler med tanke på å vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak for familien

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap for å etablere og følge opp samarbeid mellom familier og psykiske helsetjenester, inkl. samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenestene

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, veiledning, samtaler, case og gruppeøvelser supplert med teknologistøttet læring i og etter samlinger. Samtaler og gruppeøvelser foregår i undervisningstiden på skolen og danner grunnlag for å kunne gjennomføre arbeidskravene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

  • Tilstedeværelse ved samtaler og gruppeøvelser
  • Én skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 20%), individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Studenten(e) skal beskrive en familie med utgangspunkt i en familiemodell. De skal identifisere og gjøre rede for sentrale områder av betydning for å forstå individenes og familiens psykiske helse.
  • Én individuell skriftlig oppgave på 1000 ord, (+/- 20%), der de reflekterer over egen erfaring med bruk av familiemodell.

Oppgavene må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenten har to forsøk på hvert av arbeidskravene.

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget av oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 20%), ved gruppeoppgave og 2500 ord (+/- 20%), ved individuell oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeoppgave tildeles alle studentene den samme karakteren. Det er individuell klageadgang på karakteren, dvs. at en klage på karakteren bare har konsekvenser for den kandidaten som har fremmet den.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig

Dag Willy Tallaksen