Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD5400 Familien i psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Family Work in Mental Health Care
- Studieprogram
-
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltidEnkeltemner knyttet til masterstudium i psykisk helsearbeidMasterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- grundig innsikt i et tema eller fenomen fra flere ulike perspektiver
- kjennskap til akademisk krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- syntetisere og fortette kunnskap
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller noen metoder for å belyse masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske redskaper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til barnevern og iverksettelse av sosialpolitiske tiltak.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om familien som et komplekst helsesystem og psykisk helse i et livsløpsperspektiv
- har inngående kunnskap om sammenhengene mellom voksne/foreldres psykiske helse, barns psykiske helse og utvikling, samt foreldreskap og familiens gjensidige relasjoner
- har inngående kunnskap om betydningen av beskyttende faktorer (inkl. resilience og ressurser) og risikofaktorer for den psykiske helse til familiens medlemmer og familien som helhet
- har inngående kunnskap om hvordan samfunn og kultur, inkl. perspektiver på kjønn, etnisitet og levekår, har innvirkning på individet, familien og helsetjenestene
- har inngående kunnskap om samhandling mellom de relevante tjenestene for familien
- har avansert kunnskap om sammenhengene mellom profesjonell hjelp, lovverk og etikk, inkludert de praktiske dilemma som oppstår i sammenhengene mellom disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til etiske, juridiske og faglige utfordringer knyttet til familiearbeid og familiesamtaler
- kan analysere og forholde seg kritisk til sine egne personlige og faglige bidrag
- kan gjennomføre familiefokuserte samtaler med tanke på å vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak for familien
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap for å etablere og følge opp samarbeid mellom familier og psykiske helsetjenester, inkl. samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenestene
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, veiledning, samtaler, case og gruppeøvelser supplert med teknologistøttet læring i og etter samlinger. Samtaler og gruppeøvelser foregår i undervisningstiden på skolen og danner grunnlag for å kunne gjennomføre arbeidskravene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
- Tilstedeværelse ved samtaler og gruppeøvelser
- Én skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 20%), individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Studenten(e) skal beskrive en familie med utgangspunkt i en familiemodell. De skal identifisere og gjøre rede for sentrale områder av betydning for å forstå individenes og familiens psykiske helse.
- Én individuell skriftlig oppgave på 1000 ord, (+/- 20%), der de reflekterer over egen erfaring med bruk av familiemodell.
Oppgavene må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenten har to forsøk på hvert av arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget av oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 20%), ved gruppeoppgave og 2500 ord (+/- 20%), ved individuell oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en gradert skala med fem trinn, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Veileder kan ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
Dag Willy Tallaksen