EPN-V2

MAPSD4210 Psykisk helse og traumatiske belastninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health and Traumatic Stress
Studieprogram
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er å utvikle studentenes ferdigheter og relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid. Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatiske belastninger, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne identifisere, vurdere og samhandle med mennesker med psykiske reaksjoner som følge av traumer og kriser.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av traumer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst
  • kan vurdere hvordan holdninger påvirker relasjons- og omsorgsarbeid
  • har innsikt i hvordan kommunikasjon kan brukes som et middel i relasjons- og omsorgsarbeid
  • kan redegjøre for sentrale forklaringsmodeller for sammenhengen mellom traumatiske belastninger, psykisk lidelse og tilhørende arbeidsmetoder
  • kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatiske belastninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan drøfte og anvende faglige teorier i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ, - gruppe, - og samfunnsnivå
  • kan anvende relasjonskunnskap i samhandling med brukere/pasienter med traumeerfaring
  • kan identifisere og vurdere selvmords- og voldsrisiko

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte sammenhenger mellom faglig forståelse, menneskesyn og holdninger i samspillet med mennesker med traumatiske belastninger og psykiske lidelser
  • kan anvende faglig kunnskap om traumatiske belastninger i møte med brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Through work with the literature and the tasks, the student should gain overview of the possibilities and challenges of using ICTs in education in developing countries in the South.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No prerequisites required.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av skriftlig oppgave i gruppe på inntil 3 studenter.

Omfang: 2500 ord (+/- 20 %). Går over hele emneperioden, med innleveringsdato etter endt

undervisning.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

A student who has completed this course has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has thorough knowledge of theories about the global digital divide, distance education and mobile learning, as well as gender aspects related to education and technology in the South
  • has advanced understanding of the role of education in development and the role of technology in global education

Skills

The student

  • can analyse and deal critically with various sources of information, and use them to structure and formulate scholary arguments on the use of technology in education and development in the South
  • can, under supervision, carry out an independent, limited literature review on aspects of the use of technology in education and development in the South

General competence

The student

  • can communicate about academic issues, analysis and conclusions in the field of education and development in the South, both with academics and the general public

Vurderingsuttrykk

The course may be organized on or off campus (net-based), depending on the needs of the participants. The course will be organized mainly as a seminar, where the participants will present and discuss the course literature. The students should write a paper based on their own literature review on a selected topic. Active participation from all students is a necessity.

Sensorordning

See general rules for the master program. Students must have the following course work requirements approved before examination:

  • Presenting at least three of the papers on the literature list for the other students (10-15 minutes)
  • Participating in the discussions in the seminar group (80 % participation). Participation is necessary since the learning is organized as a seminar.
  • Writing an abstract for a paper for a relevant conference, national or international, based on given guidelines (appr. 200 words)

Emneansvarlig

No prerequisites required.

Emneoverlapp

A student who has completed this course has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has thorough knowledge on characteristics of projects for development, research and learning purposes
  • has advanced knowledge on leadership and management of projects
  • has overview of techniques and methods for project management

Skills

The student

  • can analyse existing theories of and methods for project management independently as well as in a practical manner
  • can carry out independent work or research on project management in accordance with applicable norms for research ethics

General competence

The student

  • can apply achieved knowledge and skills of project management
  • can communicate about academic issues in the field of project management, both with specialists and the general public