Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD4010 The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø
- Study programme
-
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse og psykisk helsearbeid forstått ut fra faglige og vitenskapsteoretiske perspektiver. Etiske aspekter og relasjonens betydning vil bli tematisert gjennom hele emnet. I emnet tematiseres også organisatoriske rammebetingelser.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om psykisk helse, psykisk lidelse og rusproblematikk ut fra faglige- og vitenskapsteoretiske perspektiver
- grunnleggende kunnskap om klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- inngående kunnskap om relasjonens betydning i psykisk helsearbeid
- grunnleggende kunnskap om organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser
- inngående kunnskap om organisering av psykisk helsetjeneste og organiseringens betydning for bedringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle fagområdets teoretiske og empiriske kunnskap, skriftlig og muntlig
- delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og kan formidle brukers/pasienters perspektiv
- analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
- analysere eget fags/profesjons bidrag i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende det i koordinering av brukerrettede tjenester
Generell kompetanse
Studenten kan
- integrere kunnskap om menneskesyn og etikk i faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykisk lidelse
Teaching and learning methods
Studiegrupper, forelesninger, seminar, faglig veiledning
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
- 80% deltakelse i studiegrupper og seminarer
- Gruppeoppgave 700 ord (+/- 20 %) Presentasjon i gruppe med opponentskap
- Individuell oppgave 2500 ord (+/- 20 %)
Assessment
Prosjekteksamen individuell, 4000 ord (+/- 20 %)
Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.
Permitted exam materials and equipment
For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha fullført minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.
Grading scale
Kunnskap:
Studenten har
- inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten kan
- formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
- bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten kan
- gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
- formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Examiners
Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.
Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.
Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.
Overlapping courses
En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.