Programplaner og emneplaner - Student
MAPO4430 Veiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision / Counselling
- Studieprogram
-
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeidEnkeltemner knyttet til Master i Helse og empowerment
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på veiledning av studenter og fagpersoner på individ- og gruppenivå. Emnet belyser og problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess, samt integrert veiledning. Rammer og føringer for studentveiledning, ansvarsfordeling mellom ulike parter, samt organisering av veiledning belyses. Ulike metoder og tradisjoner i veiledning som dialog, refleksjon og fasiliterende metoder (for eksempel logg, refleksjonsnotat, reflekterende team og situasjonsanalyse) fokuseres. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
- har inngående kunnskap om rammer og føringer for studentveiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper
- kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder
- kan lede refleksjonsgrupper
- kan reflektere over utfordringer i veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
- kan kritisk reflektere over og analysere kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
- kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (eventuelt ved bruk av IKT).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Hjemmeeksamen over to uker, individuell, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 3000 ord (+/- ti prosent).
Sensorordning: Én intern og én ekstern.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
Pensumliste
Pensumlitteraturen omfatter ca. 1000 sider. Litteraturen oppdateres årlig før oppstart i emnet.
Bos, E., Alinaghizadeh, H., Saarikoski, M. og Kaila, P. (2015). Factors associated with student learning processes in primary health care units. A questionnaire study. Nurse Education Today, 35 (1) 170-175. Hentet fra: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.nedt.2014.09.012
Caspersen, J., & Kårstein, A. (2013). Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere (NIFU rapport 14/2013). Hentet fra: https://brage.bibsys.no/xmlui//handle/11250/280417
Haddeland, K. og Søderhamn, U. (2013). Sykepleiestudenters opplevelse av veiledningssituasjoner med sykepleiere i sykehuspraksis. En fenomenologisk studie. Nordisk Sygeplejeforskning, 3 (1), 18-32. Hentet fra: https://www.idunn.no//nsf/2013/01
Hardy, S., Mushore, M. og Goddard, L. (2016). Supporting student mental health nurses in clinical placement through virtual in-practice support (VIPS): Innovation uptake and the «VIPS» project. Nurse Education Today , 46 , 133-138. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0260691716301800
Haugan, G., Aigeltinger, E. og Sørlie, V. (2012). Relasjonen til veilederen betyr mye for sykepleiestudenter i sykehuspraksis. Sykepleien Forskning, 7 (2), 152-158. Hentet fra:https://sykepleien.no/forskning/2012/06/relasjonen-til-veileder-betyr-mye-sykepleierstudenter-i-sykehuspraksis
Hauge, K. W. (2015). Veilederes beveggrunner for å unnlate å gi ikke-bestått i praksisstudier til tross for at læringsutbyttene ikke er nådd. Nordic Journal of Nursing Research, 35 (1), 20-28. Hentet fra:http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/0107408314560325
Hauge, K., Brask, O, Bachman, L., Bergum, I., Heggdal, W., Inderhaug, H., Grøbvik, C. og Julnes, S. (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, 12 (1), 19-33. Hentet fra: http://dx.doi.org/10.7557/14.3772
Hauge, K. W., & Møreforsking Molde. (2015). Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av studenter i helse- og sosialfag i spesialisthelsetjenesten (Rapport 1514). Molde: Møreforsking Molde.
Henderson, A. og Eaton, E. (2013). Assisting nurses to facilitate student and new graduate learning in practice settings: What «support» do nurses at the bedside need? Nurse Education in practice , 13 (3), 197-201. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S1471595312001655
Holmsen, T.L. (2010). Hva påvirker sykepleiestudenters trygghet og læring i klinisk praksis? Vård i Norden ,30 (1), 24-28. Hentet fra:http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/010740831003000106
Hughes, A. og Fraser, D.M. (2011). «There are guiding hands and there are controlling hands». Student midwives¿ experiences of mentorship in the UK. Midwifery , 27 (4), 477-483. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0266613810000410
Jansson, I. og Ene, K.W. (2016). Nursing students¿ evaluation of quality indicators during learning in clinical practice. Nurse Education in Practice , 20 , 17-22. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S1471595316300403
Kårstein, A. & Caspersen, J. (2013). Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang (NIFU rapport 16/2014). Hentet fra: https://brage.bibsys.no/xmlui//handle/11250/280127
Prøitz, T.S. (2015). Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforl.
Recker-Hughes, C., Wetherbee, E., Buccieri, K. M., Fitzpatrick Timmerberg, J., & Stolfi, A. M. (2014). Essential characteristics of quality clinical education experiences: Standards to facilitate student learning.Journal of Physical Therapy Education, 28 (Supp 1), 48-55. Hentet fra: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=103952775&site=ehost-live
Sundler, Annelie J., Bjørk, M., Bisholt, B., Ohlsson, U., Engstrøm, A.K. og Gustafsson, M. (2014). Student nurses¿ experiences of the clinical learning environment in relation to the organization of supervision. A questionnaire survey. Nurse Education Today, 34( 4), 661-666. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0260691713002359
Taylor, M.A., Brammer, J.D., Camron, M. & Perrin, A.A. (2015). The sum of all parts. An Australian experience in improving clinical partnerships. Nurse Education Today, 35 (2), 297- 303. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0260691714003268
Tveiten, S. (2013). Veiledning: mer enn ord (4.utg.). Bergen: Fagbokforl.
UHR (2016). Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfaglig høyere utdanning: Praksisprosjektet.Sluttrapport fra et nasjonalt utviklingsprosjekt gjennomført på oppdrag fra KD i perioden 2014-2015. Oslo: Universitets- og høgskolerådet (UHR) Hentet fra:https://www.regjeringen.no/contentassets/86921ebe6f4c45d9a2f67fda3e6eae08/praksisprosjektet-sluttrapport.pdf
(Pensumliste ajour: 02.01.2018. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)