EPN-V2

MAPO4420 Brukerperspektivet i helsefremming Emneplan

Engelsk emnenavn
The User Perspective in Health Promotion
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Enkeltemner knyttet til Master i Helse og empowerment
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på brukerperspektivet i helsefremming. Lærings- og mestringssentrenes (LMS) ideologi og funksjon, frisklivssentraler og andre arenaer for mestring og brukermedvirkning belyses og problematiseres, likedan brukerperspektivet i aktuelle lover og helsepolitiske føringer. Det legges vekt på det tverrprofesjonelle samarbeidet i pasientforløpet. Brukerens rolle i helsefremmende arbeid i regi av brukerorganisasjoner er sentralt i dette emnet. Det legges også vekt på kunnskap om brukermedvirkning for utsatte grupper, samt i hvilken grad påvirkes medvirkning av strukturell ulikhet som sosial posisjon, kjønn, alder og etnisitet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om aktuelle lover og helsepolitiske føringer
  • har inngående kunnskap om ulike former for brukermedvirkning på systemnivå
  • har inngående kunnskap om strukturell ulikhet
  • har bred kunnskap om nødvendigheten av et tverrprofesjonelt samarbeid med pasient/bruker og pårørende.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike helsefremmende tiltak
  • kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan brukerperspektiv tillegges vekt på systemnivå
  • kan analysere og kritisk vurdere sentrale elementer av brukermedvirkning i koordinering av pasientforløp
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor helsefremming

Generell kompetanse

Studenten

  • har analytisk kompetanse i vurdering av ulike brukerperspektiv
  • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger relatert til brukerperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i praktiske øvelser.
  • Deltakelse i to ekskursjoner med oppfølgende refleksjonsoppgave på maksimum 1500 ord.
  • Godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Hjemmeeksamen over ti uker, i gruppe på to til tre studenter ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang 3000 ord +/- ti prosent.

Sensorordning: Én intern og én ekstern.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

Hjelpemidler til eksamen

Alle.

Pensumliste

Pensumlitteraturen omfatter ca. 1000 sider. Litteraturen oppdateres årlig før oppstart av emnet.