EPN-V2

MAPO4060 Research Methods and quantitative Data Analysis Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del
Study programme
Master's Programme in Health and Empowerment
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. PC-øvelser med statistikkpakken SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
  • har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
  • kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier

Ferdigheter

Studenten

  • kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
  • kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
  • kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
  • kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvantitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte
  • kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kommunisere etiske betraktninger om kvaliteten av forskning knyttet til fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid

Content

  • Forskningsprosessen og forskningsetikk.
  • Kvantitative forskningsdesign og -metoder.
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data.
  • Presentasjon av kvantitative data.
  • Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven).

Teaching and learning methods

Forelesning, gruppearbeid, seminar, PC-øvelser med SPSS og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Poster med presentasjon:

  • Utarbeidelse av en poster. Studentene velger datasett og utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.
  • Utføres i gruppe på tre til fire studenter.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbytter.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, tre timer, bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.

Hjelpemidler til eksamen: Klargjort kalkulator fra høgskolen er eneste hjelpemiddel på eksamen.

Sensorordning: To interne.

Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Pensumliste

Pensum omfatter ca. 700 sider.

Obligatorisk pensum

Johannessen, Asbjørn, Line Christoffersen og Per Arne Tufte. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode . (5. utg.). Oslo: Abstrakt forlag. [Kap 23 og 27]

Pallant, J. (2016). SPSS survival manual : A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (6. utg.). Maidenhead: McGraw-Hill. [Kap. 6, 11-14 ] (78 s.)

Polit, D. F. & Beck, C. T. (2017). Nursing research : Generating and assessing evidence for nursing practice(10.utg.). Philadelphia, Pa.: Wolters Kluwer Health. [Kap. 4-7, 9-19] (384 s.)

Anbefalt litteratur

Altman, D. G. (2016). Practical statistics for medical research . (2. utg.) London: Chapman and Hall.

Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2004). Statistikk for helse- og sosialfagene (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Christoffersen, L., Johannessen, A., Tufte, P. A. & Utne, I. (2015). Forskningsmetode for sykepleierutdanningene . Oslo: Abstrakt forlag

Fekjær, Silje Bringsrud (2016). Statistikk i praksis . Oslo: Gyldendal Akademisk.

Fretheim, A. (Red.). (2013). Tema - Kunnskapshåndtering. [Temanummer av] Norsk Epidemiologi. 23 (2).

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2015). Slik oppsummerer vi forskning: Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten . Hentet fra: http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/slik-oppsummerer-vi-forskning

Ringdal, K. (2013). Enhet og mangfold: Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode . (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Aalen, O. O. (Red.). (2006). Statistiske metoder i medisin og helsefag . Oslo: Gyldendal akademisk.

(Pensumliste ajour: 22.06.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)