EPN-V2

MAPHN4200 Ernæringspolitikk og tiltak Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health Nutrition Policies and Interventions
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk

Emnet bygger på MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer, hvor studenten analyserer dagens mat- og ernæringsutfordringer. Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å planlegge, utvikle, gjennomføre og evaluere politikk og tiltak for å bedre kostholds- og ernæringssituasjonen i ulike befolkningsgrupper. Emnet gir et bredt grunnlag for å kunne anvende sentrale teorier, modeller og strategier innen ernæringsrelatert helsefremmende arbeid. Emnet gir også studentene innsikt i hvordan mat- og ernæringspolitikk utvikles, og hvilke aktører som er aktive, både lokalt, nasjonalt og globalt.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av alle besvarelser. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av emneansvarlig og interne sensorer.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kritisk drøfte sentrale tema og aktører innen mat- og ernæringspolitikk, både nasjonalt og globalt
  • kritisk drøfte fremveksten av helsefremmende og forebyggende arbeid nasjonalt og globalt
  • kritisk vurdere ulike strategier for å bedre kosthold og ernæring i befolkninger ut fra kriterier som effektivitet og ivaretakelse av kulturelle, sosiale, etiske og bærekraftsaspekter samt forbrukermedvirkning
  • redegjøre for relevante lover og forskrifter som regulerer mat- og helseinformasjon og -påstander

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende anerkjente teorier, modeller og metoder for å utvikle ernæringsintervensjoner som er tilpasset ulike målgrupper, inkludert planer for testing, iverksetting og evaluering

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere om kulturelle-, sosiale- og bærekraftsaspekter er ivaretatt i mat og ernæringspolitikk og -tiltak

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om metodeveilederrollen i Supported Employment
  • har bred kunnskap om team og teamledelse
  • har kunnskap om hensikten med kontinuerlig kvalitetsarbeid i arbeidsinkludering
  • har kunnskap om organisasjonsteori og organisasjonens betydning for kvalitetsarbeid
  • har kunnskap om tverretatlig samarbeid i arbeidsinkludering
  • kjenner til spenningsfeltet mellom Supported Employment sine verdier og NAV sin mål- og resultatoppfølging

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap og metoder for kvalitetssikring av Supported Employment
  • anvende faglig kunnskap og metoder i ledelse av gode læringsprosesser i jobbspesialistteamet
  • anvende faglig kunnskap, erfaringer og kritisk refleksjon i kvalitetsledelse
  • sette seg inn i forskning på området

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglig skjønn i team- og kvalitetsledelse
  • har innsikt i egen rolle som teamleder
  • kan reflektere kritisk over etiske utfordringer knyttet til jobbspesialistrollen og metodeveilederrollen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Refleksjonsnotat på inntil 1000 ord evt. film/lydfil på inntil 5 minutter fra observasjonspraksis på relevant arbeidssted (3 dager)
  • Tre obligatoriske innleveringer (fortrinnsvis gruppe à 2-3 personer), i form av utvikling av en ernæringsintervensjon rettet mot en valgt målgruppe:
    • I første innlevering skal studenter beskrive målsetting og begrunnelse for den utvalgte ernæringsintervensjonen i form av et skriftlig arbeid på inntil 1000 ord.
    • I andre innlevering skal teoretisk rammeverk presenteres som en muntlig presentasjon på en samling.
    • I siste innlevering skal en plan som inkluderer monitorering og evaluering presenteres som et blogginnlegg.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen.

2. Studenten skal underveis i emnet jobbe med kvalitetsutvikling og utvikling av egen rolle på sin arbeidsplass, og det skal leveres to individuelle skriftlige innleveringer knyttet til dette arbeidet.

  1. Refleksjonsnotat om et oppgitt tema. Notatet skal ha et omfang på 3-5 sider.
  2. Refleksjonsnotat om et oppgitt tema. Notatet skal ha et omfang på 3-5 sider.

Nærmere beskrivelse av de to refleksjonsnotatene gis ved studiestart.

Studentene deles inn i par/grupper som skal fungere som sparringspartnere for hverandre, og som leser hverandres refleksjonsnotat og gir skriftlig tilbakemelding. Det vil bli gitt veiledning på hvordan tilbakemeldingen skal gis. Emneansvarlig vil lese og godkjenne alle refleksjonsnotatene. Dersom refleksjonsnotatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt én gang innen angitt tidsfrist.

Arbeidskravene må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave knyttet til eget utviklingsarbeid på arbeidsplassen. Oppgaven skal ha et omfang på 10-12 sider. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Studenten arbeider med oppgaven gjennom store deler av semesteret.

I oppgaven kobles refleksjonene til aktuell teori fra pensum, og egen innsats drøftes i lys av dette. Studentens selvrefleksjon og evne til å evaluere egen innsats står i sentrum.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er lik som til ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av refleksjonsnotatet/essayet til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

Emneoverlapp

Tonje Sanden Sannes.