Studieinfo emne MAPFY4400 2024 HØST
MAPFY4400 Psykomotorisk fysioterapi - individ og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor Physiotherapy - Individual and Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er at studentene tilegner seg spesialisert handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi. Samfunnsutviklingen preges av økende mangfold med hensyn til etnisitet, kultur og språk, samt økt forekomst av sykdom og plager hos ungdom. Emnet fokuserer på temaer som helse og sykdom i et kulturelt perspektiv, samt helseplager hos ungdom. Praksisperiode 2 avsluttes i dette emnet.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emne MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.
Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor pasienter behandles med psykomotorisk fysioterapi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- anvende spesialisert kunnskap om undersøkelse og behandling i psykomotorisk fysioterapi
- anvende spesialisert kunnskap om persontilpasset behandling i psykomotorisk fysioterapi
- analysere kliniske problemstillinger i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere og tilpasse psykomotorisk fysioterapi til pasienter med ulik alder og kulturell bakgrunn
- anvende psykomotorisk fysioterapi på pasienter med store livsbelastninger
- formidle selvstendige vurderinger som en del av tverrfaglig behandlingssamarbeid og trygdefaglige utredninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk analysere og formidle relevansen av psykomotorisk fysioterapi i behandling, rehabilitering og forebyggende arbeid.
- analysere og bearbeide kliniske erfaringer for egen utvikling og innovasjon i fagfeltet
- anvende kompetanse i fagfeltet på ulike arenaer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning, veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.
Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.
Siste del av praksisperiode 2 gjennomføres og avsluttes i dette emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:
Arbeidskrav knyttet til deleksamen 1:
- gjennomført minimum 52 timer gruppeveiledning Antall timer totalt for praksisperiode 1 og 2 utgjør 72 timer
- gjennomført minimum 120 pasientbehandlinger, totalt minimum 200 pasientbehandlinger
- individuell journal etter gitte kriterier
Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar- og gruppearbeid, samt gruppeveiledning
- ett muntlig fremlegg i seminargruppe
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering
Del 1) Vurderte praksisstudier Del 2) Praktisk og muntlig eksamen avvikles i 4. semester over 2 dager:
- Dag 1: Undersøkelse og vurdering av pasient, skrive journal
- Dag 2: Levere journal, vise behandling med pasienten som ble undersøkt dagen før
Del 1 må være bestått for å kunne gå opp til del 2.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1) Ikke relevant
Del 2) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Del 1) Bestått/ikke bestått
Del 2) Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2: Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emne har 5 stp overlapp mot PSYFY6300- tema: klinisk praksis, og 5 stp overlapp mot PSYFY6300- tema kultur og identitet.