EPN-V2

MAPFY4400 Psykomotorisk fysioterapi - individ og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Individual and Society
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er at studentene tilegner seg spesialisert handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi. Samfunnsutviklingen preges av økende mangfold med hensyn til etnisitet, kultur og språk, samt økt forekomst av sykdom og plager hos ungdom.; Emnet fokuserer derfor på temaer som identitet, språk og kultur og knytter disse opp mot kropp og ulike kroppslige plager. Praksisperiode 2 avsluttes i dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emne MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.

    Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor pasienter behandles med psykomotorisk fysioterapi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten kan

    • tolke kroppslige reksjoner ved store livsbelastninger; ;
    • analysere kliniske problemstillinger i et kulturelt perspektiv
    • drøfte sammenhenger mellom identitet, kultur og helse ;
    • drøfte sammenhenger mellom ungdom, identitet, kropp og helse

    Ferdigheter;

    Studenten kan

    • vurdere og tilpasse psykomotorisk fysioterapi til pasienter med ulik alder og kulturell bakgrunn
    • anvende psykomotorisk fysioterapi på pasienter med store livsbelastninger
    • formidle selvstendige vurderinger som en del av tverrfaglig behandlingssamarbeid og trygdefaglige utredninger;

    Generell kompetanse ;;

    Studenten kan ;

    • bidra til å øke kvaliteten i dagens helsetjenester
    • bidra i tverrprofesjonelt samarbeid rundt pasienter med ulik kulturell bakgrunn
    • reflektere analytisk om pasientens medvirkning i tverrprofesjonelt samarbeid
    • analysere og vurdere faglige og etiske aspekter knyttet til egen fagutøvelse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning, veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

    Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.

    Siste del av praksisperiode 2 gjennomføres og avsluttes i dette emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    Arbeidskrav knyttet til deleksamen 1:

    • gjennomført minimum 52 timer gruppeveiledning Antall timer totalt for praksisperiode 1 og 2 utgjør 72 timer
    • gjennomført minimum 120 pasientbehandlinger, totalt minimum 200 pasientbehandlinger;
    • individuell journal etter gitte kriterier

    ;Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:

    • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar-;og gruppearbeid, samt gruppeveiledning
    • ett muntlig fremlegg i seminargruppe
  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering

    Del 1) Vurderte praksisstudier Del 2) Praktisk og muntlig eksamen avvikles i 4. semester over 2 dager:

    • Dag 1: Undersøkelse og vurdering av pasient, skrive journal
    • Dag 2: Levere journal, vise behandling med pasienten som ble undersøkt dagen før

    Del 1 må være bestått for å kunne gå opp til del 2.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1) Ikke relevant

    Del 2) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Del 1) Bestått/ikke bestått

    Del 2) Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2: Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emne har 5 stp overlapp mot PSYFY6300- tema: klinisk praksis, og;5 stp overlapp mot PSYFY6300- tema kultur og identitet.