Studieinfo emne MAPFY4400 2022 HØST
MAPFY4400 Psykomotorisk fysioterapi - kultur og identitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor Physiotherapy - Culture and Identity
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er at studentene tilegner seg spesialisert handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi. Samfunnsutviklingen preges av økende mangfold med hensyn til etnisitet, kultur og språk, samt økt forekomst av sykdom og plager hos ungdom. Emnet fokuserer derfor på temaer som identitet, språk og kultur og knytter disse opp mot kropp og ulike kroppslige plager. Praksisperiode 2 avsluttes i dette emnet.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emne MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.
Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor pasienter behandles med psykomotorisk fysioterapi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- tolke kroppslige reksjoner ved store livsbelastninger
- analysere kliniske problemstillinger i et kulturelt perspektiv
- drøfte sammenhenger mellom identitet, kultur og helse
- drøfte sammenhenger mellom ungdom, identitet, kropp og helse
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere og tilpasse psykomotorisk fysioterapi til pasienter med ulik alder og kulturell bakgrunn
- anvende psykomotorisk fysioterapi på pasienter med store livsbelastninger
- formidle selvstendige vurderinger som en del av tverrfaglig behandlingssamarbeid og trygdefaglige utredninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til å øke kvaliteten i dagens helsetjenester
- bidra i tverrprofesjonelt samarbeid rundt pasienter med ulik kulturell bakgrunn
- reflektere analytisk om pasientens medvirkning i tverrprofesjonelt samarbeid
- analysere og vurdere faglige og etiske aspekter knyttet til egen fagutøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning, veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.
Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.
Siste del av praksisperiode 2 gjennomføres og avsluttes i dette emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Arbeidskrav knyttet til deleksamen 1:
- gjennomført minimum 52 timer gruppeveiledning Antall timer totalt for praksisperiode 1 og 2 utgjør 72 timer
- gjennomført minimum 120 pasientbehandlinger, totalt minimum 200 pasientbehandlinger
- individuell journal etter gitte kriterier
Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar- og gruppearbeid, samt gruppeveiledning
- ett muntlig fremlegg i seminargruppe
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering
Del 1) Vurderte praksisstudier Del 2) Praktisk og muntlig eksamen avvikles i 4. semester over 2 dager:
-
Dag 1: Undersøkelse og vurdering av pasient, skrive journal
-
Dag 2: Levere journal, vise behandling med pasienten som ble undersøkt dagen før
Del 1 må være bestått for å kunne gå opp til del 2.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1) Ikke relevant
Del 2) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Del 1) Bestått/ikke bestått
Del 2) Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2: Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emne har 5 stp overlapp mot PSYFY6300- tema: klinisk praksis, og 5 stp overlapp mot PSYFY6300- tema kultur og identitet.