EPN-V2

MAPFY4300 Psykomotorisk fysioterapi - relasjoner og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Relations and Communication
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er å videreutvikle studentenes handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi, individuelt og i gruppe. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag for relasjonen og kommunikasjonens betydning i klinisk praksis. Praksisperiode 2 påbegynnes i dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emnene MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.

    Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • analysere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til kommunikasjon og relasjon i terapeutisk samhandling
    • vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
    • vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
    • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
    • vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe
    • analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis
    • lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

    Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:

    • gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
    • individuell journal etter gitte kriterier

    Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:

    • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
    • lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord
  • Vurdering og eksamen

    En kandidat som har fullført årsstudiet i IT har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • har kunnskap om brukeraspekter ved IT• har grunnleggende kunnskap om prinsipper for universell utforming av IT• har grunnleggende kjennskap til programmeringsteknikker, spesielt for brukergrensesnitt• har kunnskap om nødvendige metoder, verktøy og teknikker for å kunne arbeide systematisk og innovativt • har forståelse av egen rolle som teknolog og informasjonsteknologiens rolle i samfunnet

    Ferdigheter

    Kandidaten: • kan planlegge, utvikle, teste og evaluere enkle IT-systemer • kan programmere i PHP • kan bruke utvalgte programmeringsverktøy og utviklingsmiljøer • kan anvende nye idéer og ny kunnskap fra utvikling og forskning til å løse praktiske oppgaver innen informasjonsteknologi

    Generell kompetanse

    Kandidaten: • kan formidle og vurdere ulike brukergruppers behov for og krav til teknologi, og kan ta beslutninger om valg av løsninger tilpasset ulike behov • kan kommunisere om informasjonsteknologi og dets anvendelser, betydning og konsekvenser til aktuelle grupper • har innsikt i og forståelse for de konsekvensene informasjonsteknologi kan ha for samfunnet, i organisasjoner og for den enkeltes arbeidsmiljø • har grunnleggende kjennskap til samvirket mellom mennesker, teknologi og virksomheter

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Studiet består av enkeltemner på 10 studiepoeng på til sammen 60 stp. Det fremgår av emneplanene om et emne bygger faglig på et eller flere andre emner.

    Kull 2025 – Studieåret 2025-2026

    1.semester

    DATA1100 Teknologi og samfunn for programmerere

    DATA1200 Webutvikling og inkluderende design

    DAPE1400 Programmering

    ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping

    2. semester

    DATA1500 Databaser

    DATA1700 Webprogrammering

    DATA1300 Hurtig utvikling med scripting-språk

  • Vurderingsuttrykk

    Arbeids- og undervisningsformen vil variere noe fra emne til emne, men ofte vil det bli benyttet en eller annen form for problembasert undervisning. Studentene vil arbeide med problemer, løse oppgaver og utvikle prosjekter av ulik art. Datamaskiner, internett, web og andre elektroniske kanaler og enheter benyttes systematisk til læring, formidling, veiledning, utvikling og kommunikasjon.

    Det benyttes forelesninger, øvinger med individuell og gruppevis veiledning, arbeidskrav (obligatoriske oppgaver), gruppeprosjekter, næringslivskontakt (bl.a. gjesteforelesninger) og selvstudier.

    Emneplaner for de enkelte emnene inneholder detaljene om emnets arbeids- og undervisningsform.I tillegg blir det ved undervisningstart i hvert emne satt opp en detaljert undervisningsplan med fremdriftsplan, detaljert pensumoversikt, frister for arbeidskrav og informasjon om undervisnings- og øvingsopplegget.

  • Sensorordning

    Fagområdet informasjonsteknologi er internasjonalt. Det aller meste av pensumlitteraturen er på engelsk og de fleste systemene, arbeidsverktøyene og utviklingsmiljøene har engelsk som arbeidsspråk. Deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk. Det vil framkomme i den enkelte emneplan hvilke emner dette gjelder. Studentene vil dermed få god erfaring med og kunnskap i både vanlig og datafaglig engelsk.

    Studiet inneholder ikke spesielle emner med flerkulturelle og generelle internasjonale perspektiver. Men det er stort mangfold blant studentene med hensyn på etnisk og kulturell bakgrunn. Dette gjør at studentene får god erfaring med samarbeid på tvers av kulturelle og språklige skillelinjer.

    Studiet er ikke tilrettelagt for å ta delstudier i utlandet.

  • Emneoverlapp

    Dette emnet skal gi studenten grunnleggende forståelse og ferdigheter innen imperative programmeringsprinsipper og objekt-orientert programmering. Studentene fra bachelorstudium i anvendt datateknologi kan velge mellom dette emnet eller ADTE1400 Grunnleggende programmering i 1 semester.