Programplaner og emneplaner - Student
MAPFY4300 Psykomotorisk fysioterapi - relasjoner og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor Physiotherapy - Relations and Communication
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføreres mellom samlingene.
-
Forkunnskapskrav
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- analysere og drøfte betydningen av kommunikasjon, relasjon og konteksten i terapeutisk samhandling
- vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
- vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
- analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
- vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe
- analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis
- lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.
Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:
- gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
- individuell journal etter gitte kriterier
Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
- lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord
-
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp mot PSYFY6200 - tema: relasjon og kommunikasjon