EPN

MAPFY4300 Psykomotorisk fysioterapi - relasjoner og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Relations and Communication
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å videreutvikle studentenes handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi, individuelt og i gruppe. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag for relasjonen og kommunikasjonens betydning i klinisk praksis. Praksisperiode 2 påbegynnes i dette emnet.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emnene MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.

Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten kan

  • analysere og drøfte betydningen av kommunikasjon, relasjon og konteksten i terapeutisk samhandling
  • vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig

 Ferdigheter 

  Studenten kan

  • anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
  • vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
  • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
  • vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid

 Generell kompetanse   

Studenten kan 

  • analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe   
  • analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis   
  • lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:  

  • gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
  • individuell journal etter gitte kriterier

  Arbeidskrav som godkjennes av faglærer: 

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
  • lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

 Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.  

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp mot PSYFY6200 - tema: relasjon og kommunikasjon