EPN-V2

MAPFY4300 Psykomotorisk fysioterapi - relasjoner og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Relations and Communication
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er å videreutvikle studentenes handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi, individuelt og i gruppe. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag for relasjonen og kommunikasjonens betydning i klinisk praksis. Praksisperiode 2 påbegynnes i dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi;og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emnene MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.

    Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten kan

    • analysere og drøfte betydningen av kommunikasjon, relasjon og konteksten i terapeutisk samhandling
    • vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig

    ;Ferdigheter;

    ; Studenten kan

    • anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
    • vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
    • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
    • vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid

    ;Generell kompetanse ;;

    Studenten kan;

    • analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe; ;
    • analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis ;;
    • lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

    Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder: ;

    • gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
    • individuell journal etter gitte kriterier

    ; Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:;

    • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
    • lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord
  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    ;Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.;;

  • Emneoverlapp

    Emne har 10 stp overlapp mot PSYFY6200 - tema: relasjon og kommunikasjon