EPN-V2

MAPFY4200 Psykomotorisk fysioterapi - individuelle tilnærminger Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Individual Approaches
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er å utvikle studentens handlingskompetanse i individuelt tilpasset psykomotorisk fysioterapi. Sentralt i emnet er studentens behandlingsferdigheter, hvor kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Dagens sykdomsbilde viser en stadig større andel pasienter med kroniske og sammensatte lidelser. Emnet fokuserer på pasientrettet behandling og hva bedring kan være for denne pasientgruppen. Det fokuseres også på kropp og sinn dualisme. Fysioterapeutens rolle i psykisk helsearbeid belyses gjennom observasjonspraksis.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut.

    Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for og drøfte behandling etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi
    • drøfte sentrale aspekter ved pasientrettet behandling
    • kritisk vurdere kroppslige aspekter ved psykiske lidelser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende prinsipper fra psykomotorisk fysioterapi på en selvstendig måte i klinisk praksis
    • kritisk vurdere og anvende ulike behandlingstilnærminger tilpasset den enkelte pasient
    • analysere og vurdere individuelle behandlingsprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere faglige problemstillinger knyttet til psykomotorisk fysioterapi
    • formidle faglige vurderinger til aktuelle samarbeidspartnere og bidra konstruktivt i tverrfaglig samarbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

    Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.

    Praksisperiode 1 starter etter 2. samling i emne MAPFY4100 og avsluttes i dette emnet. I tillegg skal studenten ha 3 dager observasjonspraksis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:

    Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:

    • gjennomført minimum 20 timer gruppeveiledning
    • gjennomført 80 pasientbehandlinger
    • individuell journal etter gitte kriterier

    Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:

    • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt gruppeveiledning.
    • 3 dager observasjonspraksis og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer fra praksis, inntil 700 ord
  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering:

    Del 1) Vurderte praksisstudier.

    Del 2) Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.

    Del 1 og del 2 gjennomføres uavhengig av hverandre.

    Ny eksamen: Del 2 Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Del 1) Bestått/ikke bestått

    Del 2) Gradert skala A-F

    Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet, basert på del 2.

  • Sensorordning

    Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

    Del 2: Hver besvarelse vurderes av en sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    5 studiepoeng overlapp mot PSYFY6100 - tema: behandling, og 5 studiepoeng overlapp mot PSYFY6200 - tema: klinisk praksis.