Programplaner og emneplaner - Student
MAPFY4200 Psykomotorisk fysioterapi - individuelle tilnærminger Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor Physiotherapy - Individual Approaches
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å utvikle studentens handlingskompetanse i individuelt tilpasset psykomotorisk fysioterapi. Sentralt i emnet er studentens behandlingsferdigheter, hvor kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Dagens sykdomsbilde viser en stadig større andel pasienter med kroniske og sammensatte lidelser. Emnet fokuserer på pasientrettet behandling og hva bedring kan være for denne pasientgruppen. Det fokuseres også på kropp og sinn dualisme. Fysioterapeutens rolle i psykisk helsearbeid belyses gjennom observasjonspraksis.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om utvalgte biokjemiske og cellebiologiske metoder, deres muligheter og begrensninger
- kan redegjøre for teori og prinsipper for avanserte proteinanalyser både in vivo og in vitro
- har oppdatert kunnskap om proteomikk
- har kunnskap om avanserte mikroskopiteknikker og deres anvendelsesområder
- har avansert kunnskap om ulike metoder for tillaging av transgene dyr, og kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer fremstillingen av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig vurdere biokjemiske og cellebiologiske metoders egnethet, deres styrker og svakheter
- kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innenfor biokjemi og cellebiologi
- kan utføre bioinformatiske søk i internettbaserte sekvensdatabaser
- kan utforme en forskningsrapport på vitenskapelig vis
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere aktuelle metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
- kan designe en forskningsstudie innenfor biokjemi og cellebiologi
- kan nyttiggjøre seg av, drøfte og formidle avansert forskningslitteratur
- kan kritisk vurdere etiske dilemmaer ved bruk av dyr i forskning
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.
Innhold:
- Arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
- Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Innovasjon og entreprenørskap.
Vurdering og eksamen
Ingen
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om skapende arbeid og innovasjon gjennom kunst- og designprosesser.
- har kunnskap om muligheter innen ulike håndverksteknikker med harde, myke og plastiske materialer samt digital teknologi.
- har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
- har kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan gi grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker og medborger og i eget skapende arbeid.
Ferdigheter
Studenten:
- kan beherske ulike håndverksteknikker og verktøy i arbeid med ulike materialer, og legge til rette for praktisk arbeid i undervisning.kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i tredimensjonal form.
- kan visualisere og formidle egne prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy.
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide systematisk for å tilegne seg motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en idé til ferdig produkt i ulike materialer.
- kjenner til ulike problemstillinger knyttet til forbruk og bærekraft samt gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg i arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling.
- har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet.
- kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk.
- har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen.
Vurderingsuttrykk
Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning.
Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole/ arbeidsplass. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Sensorordning
Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
- Ett praktisk estetisk arbeid knyttet praktisk skapende arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- faglige innføringer og demonstrasjoner
- felles faglige drøftinger og vurderinger
- gruppe- og prosjektarbeid
Emneoverlapp
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
- Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
- En fagdidaktisk refleksjon.
Totalt 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
Eksamensresultatet kan påklages.