EPN-V2

MAPFY4200 Psykomotorisk fysioterapi - individuelle tilnærminger Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Individual Approaches
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å utvikle studentens handlingskompetanse i individuelt tilpasset psykomotorisk fysioterapi. Sentralt i emnet er studentens behandlingsferdigheter, hvor kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Dagens sykdomsbilde viser en stadig større andel pasienter med kroniske og sammensatte lidelser. Emnet fokuserer på pasientrettet behandling og hva bedring kan være for denne pasientgruppen. Det fokuseres også på kropp og sinn dualisme. Fysioterapeutens rolle i psykisk helsearbeid belyses gjennom observasjonspraksis.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om utvalgte biokjemiske og cellebiologiske metoder, deres muligheter og begrensninger
  • kan redegjøre for teori og prinsipper for avanserte proteinanalyser både in vivo og in vitro
  • har oppdatert kunnskap om proteomikk
  • har kunnskap om avanserte mikroskopiteknikker og deres anvendelsesområder
  • har avansert kunnskap om ulike metoder for tillaging av transgene dyr, og kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer fremstillingen av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig vurdere biokjemiske og cellebiologiske metoders egnethet, deres styrker og svakheter
  • kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innenfor biokjemi og cellebiologi
  • kan utføre bioinformatiske søk i internettbaserte sekvensdatabaser
  • kan utforme en forskningsrapport på vitenskapelig vis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere aktuelle metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
  • kan designe en forskningsstudie innenfor biokjemi og cellebiologi
  • kan nyttiggjøre seg av, drøfte og formidle avansert forskningslitteratur
  • kan kritisk vurdere etiske dilemmaer ved bruk av dyr i forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

Innhold:

  • Arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
  • Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Innovasjon og entreprenørskap.

Vurdering og eksamen

Ingen

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skapende arbeid og innovasjon gjennom kunst- og designprosesser.
  • har kunnskap om muligheter innen ulike håndverksteknikker med harde, myke og plastiske materialer samt digital teknologi.
  • har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
  • har kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan gi grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker og medborger og i eget skapende arbeid.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beherske ulike håndverksteknikker og verktøy i arbeid med ulike materialer, og legge til rette for praktisk arbeid i undervisning.kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i tredimensjonal form.
  • kan visualisere og formidle egne prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy.
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en idé til ferdig produkt i ulike materialer.
  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til forbruk og bærekraft samt gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg i arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling.
  • har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet.
  • kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk.
  • har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen.

Vurderingsuttrykk

Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning.

Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole/ arbeidsplass. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Sensorordning

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
  • Ett praktisk estetisk arbeid knyttet praktisk skapende arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger
  • gruppe- og prosjektarbeid

Emneoverlapp

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
  • En fagdidaktisk refleksjon.

Totalt 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.