EPN-V2

MAPFY4100 Psykomotorisk fysioterapi - undersøkelse og behandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Examination and Treatment
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å utføre undersøkelse og faglige vurderinger etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi. Undersøkelsen legger til grunn en forståelse av kroppen som stedet for erfaring og en samspillende helhet. Det innebærer at lokale kroppslige plager vurderes i lys av hele kroppens muskulære spenninger og bevegelighet, samt pasientens historie og nåværende situasjon. Emnet gir et praktisk og teoretisk grunnlag for psykomotorisk fysioterapi. Praksisperiode 1 påbegynnes i dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut.

    Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for og drøfte prinsipper i psykomotorisk kroppsundersøkelse
    • tolke funn fra undersøkelsen i lys av pasientens historie og relevant litteratur (klinisk resonnering)
    • drøfte aspekter ved klinisk resonnering
    • vurdere relevante behandlingstiltak
    • drøfte ulike kroppsforståelser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre hel kroppsundersøkelse etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi og gjøre en faglig vurdering av funn og pasientens problem.
    • utforske hvilken betydning plager og symptomer kan ha for den enkelte pasient
    • utforske relevante behandlingstiltak i samspill med pasienten

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere og vurdere sammensatte kliniske problemstillinger og foreslå relevante tiltak
    • formidle selvstendige faglige vurderinger av undersøkelser og behandlingsforløp basert på prinsipper for psykomotorisk fysioterapi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
    • kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
    • kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bl.a. priser og inntekt
    • kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
    • kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
    • kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse og monopol
    • kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
    • kunnskap om samfunnsøkonomisk lønnsomhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
    • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
    • illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
    • gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
    • illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere etterspørsel og tilbud i ulike markeder
    • følge økonomiske resonnementer, for eksempel innholdet i faglige utredninger.
    • delta i samfunnsfaglige diskusjoner om offentlige reguleringer og tiltak
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.

  • Vurdering og eksamen

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Midtveis i emnet får studentene utlevert en oppgave med et omfang som tilsvarer en 4 timers eksamen.

    Formålet med arbeidskravet er å sikre at studentene behersker de grunnleggende begrepene innenfor mikroteori før mer anvendt teori introduseres.

    Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
  • Sensorordning

    Gradert skala A - F

  • Emneoverlapp

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.