EPN-V2

MAPFY4100 Psykomotorisk fysioterapi - undersøkelse og behandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Examination and Treatment
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å utføre undersøkelse og faglige vurderinger etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi. Undersøkelsen legger til grunn en forståelse av kroppen som stedet for erfaring og en samspillende helhet. Det innebærer at lokale kroppslige plager vurderes i lys av hele kroppens muskulære spenninger og bevegelighet, samt pasientens historie og nåværende situasjon. Emnet gir et praktisk og teoretisk grunnlag for psykomotorisk fysioterapi. Praksisperiode 1 påbegynnes i dette emnet.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut.

Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for og drøfte prinsipper i psykomotorisk kroppsundersøkelse
  • tolke funn fra undersøkelsen i lys av pasientens historie og relevant litteratur (klinisk resonnering)
  • drøfte aspekter ved klinisk resonnering
  • vurdere relevante behandlingstiltak
  • drøfte ulike kroppsforståelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre hel kroppsundersøkelse etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi og gjøre en faglig vurdering av funn og pasientens problem.
  • utforske hvilken betydning plager og symptomer kan ha for den enkelte pasient
  • utforske relevante behandlingstiltak i samspill med pasienten

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og vurdere sammensatte kliniske problemstillinger og foreslå relevante tiltak
  • formidle selvstendige faglige vurderinger av undersøkelser og behandlingsforløp basert på prinsipper for psykomotorisk fysioterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner informasjons- og kommunikasjonsmedarbeiderens plassering og oppgaver i en organisasjon
  • kjenner de sentrale prinsippene for hensiktsmessig tilrettelegging av informasjon og kommunikasjon til ulike formål, i offentlig og privat sektor

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer både muntlig og skriftlig formidling og presentasjonsteknikk og kan opptre profesjonelt i ulike mediekanaler
  • kan vurdere informasjons- og kommunikasjonsstrategier internt og eksternt i lys av de utfordringene som organisasjoner møter i ulike sammenhenger, herunder kriser
  • kan opptre profesjonelt i mediesammenheng, kan lage skriftlig informasjon og kommunisere denne i ulike formater og mediekanaler

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i arbeidslivet
  • kan profilere egen kompetanse muntlig og skriftlig i ulike mediekanaler for å kunne bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet

Vurdering og eksamen

Emnet strekker seg over ett semester, og er i hovedsak lagt opp med forelesninger, selvstyrte kollokviegrupper, oppgaveløsninger, presentasjon av arbeidskrav i grupper/plenum, selvstudium av pensum og en obligatorisk praksisperiode på fire uker (normalt uke 39-42). Det gis opplæring i å søke praksisplass. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av emneansvarlig.

Hjelpemidler ved eksamen

I løpet av semesteret skal studentene levere fem arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studentene skal skrive en pressemelding, og en reklametekst, samt et refleksjonsnotat. Samlet lengde: 2-3 sider. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal gjøre seg kjent med sjangrene pressemelding og reklametekst.

Arbeidskrav 2: Et fritt valgt medieprodukt fra praksisperioden, samt et refleksjonsnotat på ca 1 side. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal vise, reflektere rundt og få tilbakemelding på et arbeid fra praksisperioden. Arbeidets omfang kan variere, siden studentene kan ha fått ulike arbeidsoppgaver på de ulike praksisstedene.

Arbeidskrav 3: Studentene skal formulere en kommunikasjonsstrategi. Emneansvarlig gir nærmere instrukser. Lengde 3-5 sider. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal gjøre seg kjent med hvordan en kommunikasjonsstrategi utformes.

Arbeidskrav 4: Studentene skal lage en kort informasjonsfilm eller et annet medieprodukt knyttet til informasjons- og kommunikasjonsarbeid. Emneannsvarlig gir nærmere instrukser. Lengde på en informasjonsfilm skal være ca 20-60 sekunder. Dette kan justeres til relevant omfang for andre produkter. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal gjøre seg kjent med en relevant sjanger for informasjons-. og kommunikasjonsarbeid.

Arbeidskrav 5: Et avsluttende refleksjonsnotat der studenten diskuterer egne arbeider i lys av pensum. Emneansvarlig kan gi nærmere avgrensing av oppgaven. Lengde: ca 5 sider. Hensikten med arbeidskravet er at studentene analyserer egne arbeider og diskuterer faglige problemstillinger.

Arbeidskrav godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

Studentene skal også gjennomføre en fire ukers praksisperiode (altså praksistid tilsvarende 20 normale arbeidsdager). Studentene finner relevante praksissteder i samråd med emneansvarlig som også må godkjenne valg av praksissted. Praksisperioden er obligatorisk. 80 % av praksisstiden må være gjennomført for at studentene skal kunne gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Til eksamen skal studentene levere en mappe. Mappen består av tre arbeidskrav. Arbeidskravene skal være omarbeidet etter at de ble levert inn første gang. Emneansvarlig avgjør hvilke arbeidskrav som skal leveres inn til eksamen.

Dersom eksamenskarakteren er ikke bestått må alle deler av mappen leveres på nytt.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp mot PSYF6100 psykomotorisk fysioterapi og ulike perspektiver på helse og sykdom, 20 stp - tema undersøkelse,10 stp