Studieinfo emne MAPFY4100 2021 HØST
MAPFY4100 Psykomotorisk fysioterapi - undersøkelse og behandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor Physiotherapy - Examination and Treatment
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å utføre undersøkelse og faglige vurderinger etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi. Undersøkelsen legger til grunn en forståelse av kroppen som stedet for erfaring og en samspillende helhet. Det innebærer at lokale kroppslige plager vurderes i lys av hele kroppens muskulære spenninger og bevegelighet, samt pasientens historie og nåværende situasjon. Emnet gir et praktisk og teoretisk grunnlag for psykomotorisk fysioterapi. Praksisperiode 1 påbegynnes i dette emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha autorisasjon som fysioterapeut.
Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for og drøfte prinsipper i psykomotorisk kroppsundersøkelse
- tolke funn fra undersøkelsen i lys av pasientens historie og relevant litteratur (klinisk resonnering)
- drøfte aspekter ved klinisk resonnering
- vurdere relevante behandlingstiltak
- drøfte ulike kroppsforståelser
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre hel kroppsundersøkelse etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi og gjøre en faglig vurdering av funn og pasientens problem.
- utforske hvilken betydning plager og symptomer kan ha for den enkelte pasient
- utforske relevante behandlingstiltak i samspill med pasienten
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og vurdere sammensatte kliniske problemstillinger og foreslå relevante tiltak
- formidle selvstendige faglige vurderinger av undersøkelser og behandlingsforløp basert på prinsipper for psykomotorisk fysioterapi
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.
Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, omfang 20 minutter
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emne har 10 stp overlapper mot PSYF6100 psykomotorisk fysioterapi og ulike perspektiver på helse og sykdom, 20 stp - tema undersøkelse,10 stp