EPN-V2

MAPDPRA Practical Training Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Design competence are requested and found valuable in many different professional arenas in society today. Thus requires that design student`s needs to develop their knowledge, skills and general competences in different professional environments through working with a variety of tasks and projects in collaboration with designers and professionals from different fields.

Forkunnskapskrav

Admission to the Master's programme.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • know how to adjust and implement design knowledge into a dynamic and professional environment
  • understand the organizational structures and roles within a business, public or private institution or organization

Skills

The student

  • can work with projects under pressure from deadlines and given design project criterias
  • can collaborate professionally with work colleagues, team members, clients etc. on a design brief/project
  • manage to critically reflect on experiences gained from the practical training in relation to own learning

General competence

The student

  • has developed an understanding about the role to come as a professional designer, different possibilities within the discipline and own preferences.

Innhold

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

For å kunne gi en vurdering av studenten kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Ny vurdering: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Arbeids- og undervisningsformer

The students will complete practical training in a design business, public institution or organization over a period of twelve weeks. During this time, students will take part in professional projects. Practice will be related to reflecting processes and theory through course assignments. Guidance will come from both the staff working at the place of practical training as well as the University College teaching staff.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet er et praksisemne som bygger videre på kunnskaper og ferdigheter studenten har tilegnet seg fra tidligere praksisperioder. Studenten skal videreutvikle kompetanse innen CT, MR og konvensjonell røntgen, og det forventes høy grad av selvstendighet. Det er i tillegg aktuelt med praksis i et eller flere av følgende tema, intervensjonsradiografi, barneradiografi, nukleærmedisin og mammografi.

Institusjonene som utgjør utdanningens praksissteder ligger i hovedsak i Oslo og østlandsregionen. Studentene må derfor påberegne pendling i en eller flere av praksisperiodene. Studentene blir utplassert ved bildediagnostiske- og stråleterapiavdelinger. Det vektlegges at studentene blir kjent med yrket tidlig i studiet og har praksisstudier i alle tre studieår.

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Vurdering og eksamen

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende. RAB1050 og RAB1060 er unntatt fra progresjonskravet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere fremstilling av normalanatomi og vanlig forekommende patologi ved aktuelle bildediagnostiske undersøkelser
  • planlegge, forberede og gjennomføre enkle CT- og MR undersøkelser, og delta ved andre bildediagnostiske undersøkelser og behandling
  • planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for thorax- og skjelettundersøkelser
  • vurdere krav til bildekvalitet knyttet til indikasjoner for røntgen-, CT- og MR-undersøkelser
  • innhente og gi nødvendig informasjon for å ivareta pasienten ved administrering av medikamenter og kontrastmidler selvstendig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende og reflektere over avdelingens rutiner for å ivareta pasientsikkerhet
  • anvende hygieniske retningslinjer og sterile prosedyrer for å forhindre smittespredning på et selvstendig grunnlag
  • diskutere bildekriterier og vurdere bildekvalitet
  • anvende og praktisere yrkesetiske retningslinjer og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelsen
  • anvende tilpasset kommunikasjon, pasientomsorg og risikovurdering i forhold til den enkelte pasient og pårørende
  • forstå hvilke forventninger og forpliktelser som inngår i tverrfaglig samarbeid
  • ha forståelse for sikker strålebruk og optimalisering

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis i 12 uker i bildediagnostiske-avdelinger

En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats. Det er 7 studiedager som skal fordeles på hele perioden. Studiedagene fastsettes i samarbeid med praksisveileder.

Sensorordning

For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:

  • minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis
  • individuelt muntlig fremlegg ved midtvurdering, etter gitte kriterier