EPN-V2

MAPD5300 Aesthetics of Materiality Emneplan

Engelsk emnenavn
Aesthetics of Materiality
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

In our world of things and artefacts materiality is shaping both culture and cognition. Humans depend on things and things depend on humans, but by active consideration we can discover the way materials direct and define us. This course takes creative engagement with the designer´s sensory modalities as a starting point for explorative design-processes and materials driven design, where subjective methods and personal experience become ways for handling complexity and relating to user experience.

The course is centred around practice-based research and we will focus on working directly with materials, spatial interaction, developing model-studies and examining process. Exploration is emphasized throughout the course and the student is expected to generate a comprehensive series of model output and to develop aesthetic, reflexive skills in design.

Forkunnskapskrav

Admission to the Master's programme.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge 

The student 

  • has developed advanced abilities in visual- and material articulation and aesthetic application.
  • has gained advanced knowledge of material engagement and how the world of things, artifacts, and material signs can be embodied through practical exploration.
  • has gained advanced knowledge about interplay between material-aesthetics and object­-semantics.
  • has gained knowledge about aesthetic strategies, methods and theory within a practical design research project.

Skills 

The student is capable of:

  • independently running a discovery-led process and stating a relevant research question.
  • developing and recognizing relevant practical working methods.
  • developing concept- and material model studies within a specific context.
  • analyzing and reflecting on form and material application using relevant terminology.
  • dissecting and refining design models systematically.
  • analyzing and synthesizing experience from observations and various perceptions.
  • exhibiting and presenting their research using relevant terminology and tools.

General competence 

The student:

  • is familiar with the theoretical basis of a practice based-research.
  • understands the need for and use of practical exploration.
  • is familiar with the terminology and language of practice-based research

Innhold

Emnet inneholder ett arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

1. Obligatorisk ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

The most important teaching and learning methods for this course are discussions, group work, lectures, studio courses and tutoring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid. 

.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

No restrictions.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F.

Sensorordning

Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper og andre undervisningsformer etter behov.