EPN-V2

MAPD5300 Aesthetics of Materiality Course description

Course name in Norwegian
Aesthetics of Materiality
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The course is about research through practice and about gaining knowledge from explorative design-processes.The course will focus on working directly with materials, spatial interaction, developing model-studies and examining process. Exploration is emphasized throughout the course and the student is expected to generate a comprehensive series of model output and to develop aesthetic, re¿exive skills in design.

Required preliminary courses

Admission to the Master's programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has developed advanced abilities in visual- and material articulation and aesthetic application .
  • has gained advanced knowledge of material engagement and how the world of things, artifacts, and material signs can be embodied through practical exploration.
  • has gained advanced knowledge about interplay between material-aesthetics and object­-semantics.
  • has gained knowledge about aesthetic strategies, methods and theory within a practical design research project.

Skills

The student is capable of:

  • independently running a discovery-led process and stating a relevant research question.
  • developing and recognizing relevant practical working methods.
  • developing concept- and material model studies within a specific context.
  • analyzing and reflecting on form and material application using relevant terminology.
  • dissecting and refining design models systematically
  • analyzing and synthesizing experience from observations and various perceptions.
  • exhibiting and presenting their research using relevant terminology and tools.

General competence

The student

  • is familiar with the theoretical basis of a practice based-research.
  • understands the need for and use of practical exploration.
  • is familiar with the terminology and language of practice-based research

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser.

Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.

Course requirements

Bestått emne ZDB Digitale bilder, DKDM1200 Digitale prestasjoner og informasjonsarkitektur og ZDKM Kommunikasjon i digitale medier.

Assessment

Kunnskap

Studenten

  • forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
  • kjenner til universell utforming og brukerorientert design
  • kjenne til sosiale, etiske og estetiske aspekt ved ny kommunikasjonsteknologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
  • kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
  • kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
  • kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
  • kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
  • har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling

Permitted exam materials and equipment

No restrictions.

Grading scale

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.

Examiners

Eksamensform er prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.

Eksamen skal omfatte minst ett digitalt interaktivt produkt og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
  • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.