Programplaner og emneplaner - Student
MAPD5000 Technology and Design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology and Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Technologies play a distinctive role in everyday lives. Human - technology relations are multifaceted as they combine usability with the creation of new practices on an individual, organizational and societal level. The process of introduction of new technologies is not necessarily linear starting with scientific invention and design conception to the reception of a particular product by the market. This iterative process is characterized by ethical, sustainability, and material engineering issues, but above all, by the imprint on human behavior in the way that technologies augment or prohibit human actions. This course explores how design can be strategically used to merge the above mentioned factors for commercialization of emerging technologies. Admission to the master's program is necessary in order to attend this course.
Forkunnskapskrav
Admission to the Master's program.
Læringsutbytte
Knowledge
The student has achieved in-depth knowledge of:
- using key concepts in philosophy of technology and design science methodology to implement emerging technologies.
- reviewing technologies from the perspective of human health, wellbeing, and sustainable practices
- anticipating and assessing technological impact on human actions
- discerning key social and behavioral issues while designing technologies
Skills
The student is capable of:
- independently contributing to multidisciplinary design projects within the area of technology and design
- linking various fields of technology to health and wellbeing promoting innovation
- demonstrating human-technology relations by aid of prototypes
- applying design science principles in a technology related project
- linking theory and methods attained in the master specialization with technology and design
General competence
The student can:
- evaluate the ethical challenges of technologies and propose novel solutions
- plan and conduct design process that include technological implementation and human factors in new design contexts.
- propose holistic answers on achieving sustainable practices with technologies.
Innhold
Deleksamen 1: Alle.
Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Arbeids- og undervisningsformer
Combination of lectures, workshops and teamwork. Collaborative Online International Learning (COIL) approaches can be used in this course.
Combination of theory and practice (activities related to topic-matter).
The course includes presentations by student groups.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne 2 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap i barnetrinnets matematikk
- har dybdekunnskap om temaene rasjonale tall, algebra og funksjoner som elevene arbeider med på barnetrinnet
- har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om rasjonale tall, algebra og funksjoner for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Hjelpemidler ved eksamen
Se fagplanen.
Vurderingsuttrykk
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 2. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
Arbeidskrav 1
En skriftlig individuell oppgaveinnlevering knyttet til faglige og didaktiske tema. Omfang: tilsvarende fem sider. Arbeidskravet inkluderer også etterarbeid med retting og vurdering av andre studenters arbeidskrav for at de skal få anledning til å opparbeide ferdigheter i å vurdere måloppnåelse, begrunne vurderinger og gi læringsfremmende framovermeldinger.
Arbeidskrav 2: Vurdering og læring
En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk på 3000 ord +/- 10 %, der studentene arbeider i gruppe med 2-3 studenter med å reflektere over vurderingsformer i tilknytning til matematikk og norsk. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering, samt etablering av faglig grunnlag for å vurdere ulike vurderingsformer kritisk. Studentene henter empirisk materiale fra praksisskolen når de er i praksis.
Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang.
Målform: sidemål.
Arbeidskrav 3
En skriftlig oppgaveinnlevering i gruppe knyttet til faglige og didaktiske temaer hvor bruk av digitale verktøy - så som regneark og graftegner - fremgår som en integrert del.
Sensorordning
To deleksamener:
- Deleksamen 1: Hjemmeeksamen i gruppe. Omfang: tilsvarende 10 sider. Varighet: tre dager.
- Deleksamen 2: Nasjonal deleksamen i matematikk (det vil utvikles en nasjonal emneplan). Varighet: fire timer.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
- Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt.
- Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.