EPN-V2

MAPD5000 Technology and Design Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology and Design
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Technologies play a distinctive role in everyday lives. Human - technology relations are multifaceted as they combine usability with the creation of new practices on an individual, organizational and societal level. The process of introduction of new technologies is not necessarily linear starting with scientific invention and design conception to the reception of a particular product by the market. This iterative process is characterized by ethical, sustainability, and material engineering issues, but above all, by the imprint on human behavior in the way that technologies augment or prohibit human actions. This course explores how design can be strategically used to merge the above mentioned factors for commercialization of emerging technologies. Admission to the master's program is necessary in order to attend this course.

Forkunnskapskrav

Emnet handler om å undersøke designpraksis i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv. Det legges vekt på kritisk tenkning og utforskning av kulturelle variabler som påvirker designfagets rolle i samfunnet. Det vil bli lagt spesiell vekt på estetikk og bærekraft og hvordan arbeid med disse kan påvirke samfunnet.

Læringsutbytte

Knowledge

The student has achieved in-depth knowledge of:

  • using key concepts in philosophy of technology and design science methodology to implement emerging technologies.
  • reviewing technologies from the perspective of human health, wellbeing, and sustainable practices
  • anticipating and assessing technological impact on human actions
  • discerning key social and behavioral issues while designing technologies

Skills

The student is capable of:

  • independently contributing to multidisciplinary design projects within the area of technology and design
  • linking various fields of technology to health and wellbeing promoting innovation
  • demonstrating human-technology relations by aid of prototypes
  • applying design science principles in a technology related project
  • linking theory and methods attained in the master specialization with technology and design

General competence

The student can:

  • evaluate the ethical challenges of technologies and propose novel solutions
  • plan and conduct design process that include technological implementation and human factors in new design contexts.
  • propose holistic answers on achieving sustainable practices with technologies.

Innhold

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen krav til forkunnskaper

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten skal

· kunne reflektere over sammenhengen mellom kultur, bærekraft og estetikk

· diskutere og argumentere i akademiske og andre profesjonelle sammenhenger

· ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom teoretiske perspektiver og praktisk designarbeid

Ferdigheter

Studenten skal kunne

· forholde seg til og diskutere ulike faglige standpunkter

· forstå betydningen av estetiske virkemidler i ulike kulturelle sammenhenger

· beherske skriftlig fremstilling og argumentasjon, inkludert visuelt materiale som møter faglige standarder.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • · kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer

    · kunne reflektere over og vurdere eget faglig, estetisk og etisk ståsted

    · kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Vurdering og eksamen

Forelesninger og workshops

Litteraturstudier

Individuelt arbeid og gruppearbeid

Veiledning i grupper og individuelt

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Medstudentvurdering, skriftlig tilbakemelding i Canvas, maks 500 ord
  • Refleksjonsnotat minimum 500 ord

Vurderingsuttrykk

Skriflig innlevering: Akademisk essay som inkluderer visuelle eller/og materialiserte artikulasjoner. Gruppeoppgave der to til tre personer kan levere en felles besvarelse. Oppgaven skal være mellom 2.500 og 3.500 ord.

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning tillates.