EPN-V2

MAPD5000 Technology and Design Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology and Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    LEDU6000. Andre semester:

    Muntlig eksamen.

    Eksamen er en individuell prøveforelesning over et oppgitt tema. Studenten skal i løpet av en uke forberede en forelesning på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter). Forelesningen er åpen, og skoleeier kan inviteres. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne til å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Forkunnskapskrav

    Muntlig eksamen vurderes til bestått/ikke bestått, og studentene får tilbakemelding etter sensormøte som avholdes umiddelbart etter spørsmålsrunden.

    Vurderingskriterier/karaktergradering

    Kriterier for bestått er at studenten gjennom presentasjonen dokumenterer god faglig innsikt i det valgte temaet. Temaet skal belyses med et praksiseksempel fra eget læreplanarbeid. Det er også et kriterium at studenten viser evne til selvstendig drøfting og kritisk refleksjon over sammenhengen mellom oppgavens teorivalg og praksiseksemplet.

  • Læringsutbytte

    To interne sensorer.

  • Innhold

    • reading and workshops that handle the relationships between design, innovation, research and technology
    • contemporary technologies
    • discussions concerning ethical situations that emerge by the application of technologies as part of design
    • engagement and user experience facilitated by technology products and services
    • methods that comprise innovation and contemporary technologies for health

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Målgruppe

    Målgruppen for studiet er rektorer, assisterende rektorer og skoleledere.

    Opptakskrav

    Opptakskrav er minst tre års høyere utdanning tilsvarende 180 studiepoeng, og i tillegg bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i skoleledelse eller utdanningsledelse. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor eller skoleleder i studieperioden. Ansettelsesforholdet må dokumenteres med oppdatert informasjon fra skoleeier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

    • 12 dager undervisning fordelt på fem samlinger à to til tre dager med tillegg av nettbaserte aktivitet
    • To skolebesøk, ett i hvert semester
    • 10 individuelle veiledningstimer knyttet til utprøving, trening og refleksjon på egen arbeidsplass

    Emnet har følgende fem temaer som tilbudet bygges opp om:

    Tema 1: Identifisere utviklings- og endringsbehov

    Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om ulike forståelser for hvordan skoleutvikling og endringer skjer gjennom studier av:

    • Ulike faser i skoleutvikling
    • Identifisering av skolens utviklings- og endringsbehov
    • Historisk og empirisk analyse
    • Kvalitetssikring og forankring av endringsbehovene i skolens praksis
    • Kartleggingsverktøy som grunnlag for analyse og utvikling av tiltak
    • Pedagogisk analyse

    Tema 2: Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid

    Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om hvilke elementer som må inn i en helhetlig utviklingsplan gjennom studier av:

    • Hvilke pedagogiske og organisatoriske tiltak som bør inngå i en plan
    • Hvordan skape tilslutning blant lærerne om tiltak, framdrift og ansvarliggjøring
    • Hvordan tilpasse ambisjonsnivået til skolens øvrige drift og andre satsingsområder
    • Hvordan følge opp utviklingsprosjekter i implementeringsfasen
    • Hvordan finne en fornuftig balansegang mellom kontroll og tillit,
    • Hvordan håndtere den motstand som kan oppstå underveis i utviklingsprosessen

    Tema 3: Evaluere utviklings- og endringsarbeid

    Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kunnskap i evaluering og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i ledelse av evalueringsarbeidet gjennom studier av:

    • Hvordan følge opp forpliktende aksjoner i utprøving av ny praksis
    • Anvendelse av evalueringsverktøy som observasjon i klasserom, intervju med lærere og eller elever og reflekterende loggnotater fra lærere og kartleggingsundersøkelser
    • Utvikling av analyse- og refleksjonskompetanse

    Tema 4: Utvikle kollektive prosesser, herunder profesjonelle læringsfellesskap og skolebasert kompetanseutvikling

    I dette emnet legges det vekt på teamkompetanse og praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:

    • Øke kjennskapet til medarbeidere
    • Bygge gjensidige relasjoner til interessentene
    • Etablere sterkere verdier
    • Autentisk ledelsespraksis
    • Mestringsorientert ledelse

    Tema 5: Analysere og utvikle skolens kultur

    Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om hvordan skolekulturer påvirker skolens handlingsrom gjennom studier av:

    • Sammenhenger mellom skolekultur og rammene for rektors styring og ledelse
    • Skolens handlingsrom
    • Analyse av skolekulturen og eller organisasjonskulturen
    • Analyse av lærerkulturen
    • Hvordan kulturanalyser kan fortolkes, i den hensikt å få grunnlag for en videreutvikling av kulturen.

    Tema 6: Utvikle og lede nettverk

    Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om det å utvikle og lede nettverk gjennom studier av:

    • Lærende nettverk som utviklingsstrategi
    • Hvordan bygge og drive ledernettverk i kommune/fylkeskommune
    • Hvordan bygge og drive ledernettverk på skolenivå
    • Hvordan ledelse av nettverk må forankres til teori om skoleutvikling
  • Vurdering og eksamen

    The evaluation is based on two parts, each contributing 50 % of the final grade:

    1) Written assignment: As part of the turn in, the students student will turn in text individually or in groups, that discusses ethical views about design and technology for health

    2) Group work presentations of self-initiated work based on the curriculum

    Both examination 1. And 2. must be passed in the same semester in order to pass the course

    Part 1) The exam result can be appealed.

    Part 2) The exam result cannot be appealed.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    No restrictions.

  • Vurderingsuttrykk

    A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.

  • Sensorordning

    Part 1) One internal examiner.

    Part 2) Two internal examiners. External examiners are used regurlarly.