Programplaner og emneplaner - Student
MAPD4300 Design for Experience Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design for Experience
- Studieprogram
-
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og utforsking av material- og overflatekvaliteter.
Gjennom forelesninger og veiledede praktiske øvelser utvikler studentene kunnskap om ulike teknikker og materialegenskaper, og reflekterer over egne prosesser og resultater. Denne innsikten danner grunnlaget for å utforme et objekt eller en produktkolleksjon til en valgt kontekst.
Det legges vekt på bevisst bruk av estetiske virkemidler som form, proporsjoner og dimensjonering, konstruksjons- og materialstruktur, overflatekvaliteter og tekstur - samt eventuelt fargebruk og mønsterrapportering.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet samt godkjent opplæring i HMS (helse, miljø og sikkerhet) på minst to av instituttets materialområder.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende forståelse for prosesser og innovativ idéutvikling
- har inngående kunnskap om metoder for utforsking og formutvikling ved bruk av materialer
- kjenner til hvordan bruk av estetiske virkemidler kan påvirke sanseinntrykk og persepsjon
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende med ulike material- og overflatekvaliteter gjennom å utvikle tredimensjonale former.
- kan arbeide systematisk med materialer gjennom fysisk, visuell og skriftlig dokumentasjon av utforskningsarbeidet.
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan henvise til fagstoff
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
- kan arbeide med etterprøvningsbare resultat
Innhold
- Emotional factors in design/psychological mechanisms in design
- Experimentation and fieldwork
- Service experience
- User behavior
- Task analysis
- Human to human, human to product interaction
- Mastery, resilience, motivation
- Different forms of user engagement
Arbeids- og undervisningsformer
Workshops, forelesninger, demonstrasjoner, verkstedpraksis og individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One note of reflection. Maximum 1000 words.
Vurdering og eksamen
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- design process documentation. Various medias if possible. Students can choose to work in groups. Maximum 3 students per group.
The examination result can be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
Fysisk utstilling bestående av
- Fysiske modeller og analoge eller digitale tegninger som synliggjør en formutviklingsprosess.
- Objekt eller produktkolleksjon.
- Utvalgte materialutprøvninger som har hatt betydning for utforming av objektet/kolleksjonen.
Rapport med dokumentasjon av designprosess og materialutforskning, 15-20 sider. Rapporten skal vise en helhetlig visuell beskrivelse av designprosess, form- og materialutforsking, supplert med forklarende tekst.
Mappen vurderes til én helhetlig karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.