EPN-V2

MAPD4210 Design and Culture Emneplan

Engelsk emnenavn
Design and Culture
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Design is widely acknowledged as an increasingly multifaceted field, which involves communication and interaction between people and material culture. Issues concerning strategic planning, collaborative, participatory and human-centred design require designers to adapt a broad, humanistic point of view. The aim of the course is to make design students aware of the relevance of knowledge of cultural values and meanings, and their impact on design. Communication is complex and language is the key to creating meaning. Design comprises several forms of articulations and in this course the students are challenged to use and interweave visual, materialized and verbal articulation to create new meaning. The course introduces strategies for integrating research methods for fostering reflexivity, criticality, aesthetic awareness and empathy.

Forkunnskapskrav

Admission to the Master's programme.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved advanced level in the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge 

The student has:

  • knowledge about culture and its role, both from a personal and professional perspective
  • knowledge of central cultural terms and cultural values
  • attained knowledge on methods that involve interactions between people and material culture
  • has a good understanding for how aesthetic awareness, reflexivity and criticality works as crucial factors in informed design practices

Skills 

The student is able to:  

  • reflect critically on the role of design in a cultural context
  • challenge established perspectives and norms in the field
  • integrate cultural perspectives into the development of a product
  • use aesthetic methods to enhance communication of the design process and the results
  • use various forms of articulation to give non-verbal data meaning
  • interweave different  forms of knowledge from practice and theory

General competence 

The student has a developed understanding for:

  • the relevance of knowledge of cultural values and meanings, and their impact on design
  • sustainable responsibility and autonomy for cultural  issues in design

Arbeids- og undervisningsformer

Lectures, workshops, discussions, presentations, self-study, practical work and tutoring. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:  

  • written project description (design pitch) with a defined research aim 500-700 words.
  • presentation to fellow students and teachers (10 minutes)

Vurdering og eksamen

Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:

  • Poster - visualisation of the essence of the project, (optional a concise and integrated text)
  • Product in optional media.
  • Research-based design project/proposal 2500-3000 words.

The examination result can be appealed

Hjelpemidler ved eksamen

No restrictions.

Vurderingsuttrykk

Kvalifiserte søkere må

  • ha søkt og fått godkjenning av sin høyere utdanning hos NOKUT
  • ha fullført og godkjent lærerutdanning fra sitt hjemland utenfor EU/EØS-området
  • oppfylle minimumskrav til norsk gjennom Kompetanse Norge sin språkprøve (eller tilsvarende prøve) på B1-nivå, alle delferdigheter både muntlig og skriftlig
  • oppfylle krav til engelsk i henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning
  • ha oppholdstillatelse i Norge
  • ha søkt NOKUT (tidligere Utdanningsdirektoratet) om godkjenning om å arbeide som lærer i Norge. Positivt eller negativt vedtak og all relevant dokumentasjon skal vedlegges søknaden.

Personer med fluktbakgrunn, som oppfyller de overstående opptakskriteriene, vil bli prioritert ved opptak. Andre kvalifiserte søkere tildeles deretter plass.

Rangering av søkere

Kvalifiserte søkere prioriteres i denne rekkefølgen:

  1. Søkere med fluktbakgrunn som har fått avslag fra NOKUT (tidligere Utdanningsdirektoratet) om å arbeide som lærer i Norge.
  2. Søkere som ikke har fluktbakgrunn, men som har lærerutdanning utenfor EU/EØS-området og som har fått avslag fra NOKUT (tidligere Utdanningsdirektoratet) om å arbeide som lærer i Norge.
  3. Søkere med fluktbakgrunn som har fått godkjenningsvedtak fra NOKUT (tidligere Utdanningsdirektoratet) om å arbeide som lærer i Norge.
  4. Søkere som ikke har fluktbakgrunn, men som har lærerutdanning utenfor EU/EØS-området og har fått godkjenningsvedtak fra NOKUT (tidligere Utdanningsdirektoratet) om å arbeide som lærer i Norge.

Før studentene skal ha praksisopplæring, må de levere norsk politiattest (jf. forskrift om opptak til høyere utdanning, kap. 6).

Sensorordning

Den kompletterende lærerutdanningen skal kvalifisere lærere til å utøve et krevende og komplekst yrke i et samfunn som preges av mangfold og endring. Læringsutbyttet må ses i sammenheng med studentenes lærerutdanning fra hjemlandet med tanke på fag, fagenes innhold og arbeidsmåter.

Studenten skal etter fullført kompletterende lærerutdanning ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som fundament for arbeid i skolen og videre kompetanseutvikling:

Kunnskap

Studenten

  • har en bred profesjonsrettet kunnskap i minst et undervisningsfag på 60 studiepoeng eller to fag på 30 studiepoeng og den overordna del av læreplanen
  • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, vurdering, klasseledelse og hva som fremmer læring i fagene
  • har kunnskap om barn og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, inkludert kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.
  • har kunnskap om lærerprofesjonen og forståelse for skolen som organisasjon, skolens mandat og verdigrunnlag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan undervise basert på forsking og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
  • kan sette i verk tidlig innsats og sikre progresjon hos elevene i arbeid med grunnleggende ferdigheter og fag
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljø
  • kan analysere, vurdere og dokumentere læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringa til de forutsetningene og behovene elevene har, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremiddel, digitale verktøy og ressurser i opplæringa, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne sette i verk nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser
  • behersker norsk muntlig og skriftlig, og kunne bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til internasjonale og flerkulturelle perspektiv i arbeidet på skolen og stimulere til demokratisk deltaking
  • kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolevirksomheten
  • kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvingen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole