EPN-V2

MAPD4100 Sustainable Design Approaches Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable Design Approaches
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sustainable Design Approaches is an introduction to the ecological, social and economic challenges the global society is facing today, and how designers may contribute to sustainable industrial production and everyday life styles through new design solution. The course gives an overview of the scientific sustainability principles as well as the political common global goals (Paris agreement and UN's Sustainability development goals, Agenda 2030) and how they may be implemented in the design process. Systems theory and thinking will introduce you to the elements of sustainability as well as explaining the complexity of relations in socio-ecological systems.You will train your design methodology in finding focus, needs and problem definition related to chosen tasks and user groups, as well as exploring a set of design strategies in idea generation and design of final solution. Finally you are also introduced to methods for evaluation of products and services in order to discuss their contribution to a sustainable development on a product level as well as in a systemic perspective.;

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Presentasjon av HMS/kvalitetssikringstiltak i gruppe på 3 - 5 studenter. Omfang: presentasjon på 15 - 20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er at studentene gjennom eget arbeid og erfaringsdeling skal få innsikt i ulike HMS/kvalitetssikringstiltak i skole og arbeidsliv.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler: 

 

  1. Individuell skriftlig faglig forankret dokumentasjon fra pedagogisk praksis der hensikten er å vise hvordan skolen arbeider med yrkesrelevant og tilpasset opplæring. Omfang: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg 

 

2. Muntlig presentasjon i grupper, fire til seks studenter, der hensikten er erfaringsdeling fra pedagogisk praksis. 

 

Arbeidskrav 3

Dokumentasjon av entreprenøriell praksis i form av en digital presentasjon som kan brukes i undervisningssammenheng med skriftlig refleksjon over innhold og arbeidsprosess. Oppgaven utføres individuelt og forankres i yrkesfaglig praksis. Hensikten er å få erfaring med entreprenørskap og i å bruke digitale verktøy som dokumentasjon i undervisning. Omfang:1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg og digital presentasjon 

 

Arbeidskrav 4

Individuell skriftlig faglig forankret fordypningsoppgave innen fire til seks tema innen psykisk helse, anatomi, fysiologi og sykdomslære med refleksjon knyttet til yrkesdifferensiert og tilpasset opplæring. Hensikten med arbeidskravet er å kunne fordype seg faglig for å kunne tilpasse og yrkesdifferensiere undervisning. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %) + vedlegg. 

 

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

 

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Læringsutbytte

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 14 dager, i form av mappe som består av faglig refleksjon over eget læringsutbytte fra arbeidskrav 4 samt to selvvalgte arbeidskrav i emnet. Omfang 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste. Arbeidskravene som inngår i refleksjonen legges som vedlegg.  

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb  

Innhold

  • Sustainability principles
  • Sustainability challenges
  • Human basic needs
  • Sustainable design strategies
  • Design for a;circular;economy;(Cradle to Cradle);
  • Life;cycle;understanding;and;estimation;("LCA;light");
  • UN Sustainable;development;goals
  • Tripple;bottom line (people, planet, profit)
  • Systems thinking;
  • Design for;sustainable;behaviour;
  • Harmful;substances;in;products;
  • Team work processes and reflection of learning

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer 
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse. 
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap 
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av differensiert undervisning  
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø 
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted 
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven  
  • Anatomi, fysiologi og sykdomslære samt symptomer og behandling, smitte og immunforsvar
  • Legemidler, førstehjelp
  • Eldre og funksjonshemmede
  • Psykiske plager og lidelser
  • Motivasjon

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F.

Sensorordning

Two internal. External examiner is used periodically.;