Programplaner og emneplaner - Student
MAPD4000 Philosophy of Science and Design Research Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science and Design Research
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
-
Innledning
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
-
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema
- kan gjøre rede for hensikt og kjennetegn med kvalitative og kvantitative studier og synteser av studier, for eksempel systematiske oversikter
- forstår prinsippene for kritisk vurdering og vet hvordan man bruker sjekklister for ulike studiedesign
Ferdighet
Studenten kan
- utarbeide en prosjektskisse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
- formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
- utdype problemstillingens relevans for fysioterapi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til
- formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og presentere teori som skal brukes i drøftingen
- besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
- begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
- gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres
- for hver type kliniske spørsmål, identifisere den foretrukne studiedesign
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for konklusjonens implikasjoner for fysioterapeuters fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området
- formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet
- reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen
- dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg
-
Læringsutbytte
Bacheloroppgaven utføres normalt i grupper på 2-3 studenter. Ved prosjekter som har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen inkludere en student fra et annet bachelorprogram, dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudie i prosjektgruppen. Ved oppstart arrangeres det prosjektskisseseminarer, inkludert et halvdags seminar med fremlegg av prosjektskissen og tilbakemelding på medstudenters prosjektskisse. Midtveis i prosjektperioden samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring.
Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studentgruppen i forkant av veiledningstime. Hver gruppe får to (2) timer veiledning på prosjektskissen under seminarene, og tre (3) timer individuell prosjektveiledning.
-
Innhold
- History and philosophy of science
- Scientific research methods
- Ethics in research and professional work
- Research by design
- Studio workshop experiments
-
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på seminar i forbindelse med fremlegg av prosjektskissen (halv dag).
- Prosjektskisse etter nærmere gjeldende kriterier. Prosjektskissen er gjenstand for faglig vurdering, og må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes.
- Fremlegg på midtveisseminar av prosjektstatus og eventuell risikovurdering av persondatahåndtering
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter, 6000 ord (+/- 10 %)
Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.
-
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
-
Vurderingsuttrykk
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
-
Sensorordning
Two internal. External examiner is used periodically.