Studieinfo emne MANESPRA3 2020 HØST
MANESPRA3 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 3
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudiers. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4 og kompliserte inngrep/situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie både i elektive og mer akutte og komplekse situasjoner.
Forkunnskapskrav
ANESTPRA20 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har avansert kunnskap innen anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus:
Har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv.
Har avansert kunnskap om observasjoner, monitorering og kliniske vurderinger ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
Har inngående kunnskap om ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon.
Studenten har avansert kunnskap om anestesiologi og akuttmedisin:
Har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
Har avansert kunnskap om å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet.
Studenten
har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
har inngående kunnskap om formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
kan utøve anestesisykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
Studenten kan arbeide selvstendig med problemløsning relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
Kan gjennomføre generell anestesi på en selvstendig og ansvarlig måte på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer.
Kan administrere anestesi til pasienter som har mer komplekse sykdomstilstander i samarbeid med anestesilege.
Kan vurdere sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder.
Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
Kan anvende relevant kunnskap om pasienter som skal ha anestesi med tanke på pasientens tilstand og inngrepets art, og avgjøre om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn.
Kan selvstendig identifisere væske- og elektrolyttforstyrrelser og igangsette adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi.
Kan anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
Kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien.
Kan anvende kunnskap for å forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø.
Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring.
Kan selvstendig identifisere akutte og problematiske situasjoner.
Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer.
Kan ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner.
Kan ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser.
Kan forebygge psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus.
Kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet.
Generell kompetanse
Studenten
har handlingskompetanse i anestesisykepleie
kan analysere etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen anestesisykepleie
behersker anestesisykepleiens uttrykksformer og kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger innen anestesisykepleie
Innhold
- Den ikke-fastende pasient.
- Teknikk for og utstyr til å håndtere vanskelige luftveier.
- Pasienten som har eller kan utvikle alvorlig svikt i ulike organ eller organsystem.
- Komplikasjoner ved anestesi.
- Anestesisykepleierens oppgaver prehospitalt, ved katastrofeberedskap og i akuttfunksjon i sykehus.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til pasient og/eller medstudenter
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
- Simulering
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Bergsvein Grimsmo
Emneoverlapp
ANESTPRA3 og MANESPRA3 er 100% overlappende.