EPN

MANES5100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse Anaesthesia
Studieprogram
Masterstudium i anestesisykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap for å kunne utøve anestesisykepleie til pasienter som skal til operasjon eller undersøkelser og som krever anestesi, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.

Videre skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie. Emnet skal bidra til at studenten kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre anestesisykepleien.

Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve anestesisykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet

  • har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten

  • har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov

  • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer

  • har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Innhold

  • Anestesisykepleie i et historisk perspektiv.
  • Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
  • Faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleien.
  • Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.

Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi:

  • Preanestetisk vurdering og risikovurdering.
  • Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

Oppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten

  • Studenten utarbeider problemstilling selv.
  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).   
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til  Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

Oppgave 2 - Generell anestesi

  • Studenten utarbeider problemstilling selv.
  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til   Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittelVurdering .

Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i kapitelet om vurdering i programplanen.

Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

Det gis fire timer veiledning per oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Emneoverlapp

ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.