EPN-V2

MAMUS4100 Fysioterapi for muskelskjelettskader, sykdommer og plager - del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Therapy for Musculoskeletal Conditions - Part 1
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Dette emnet omfatter nyere kunnskap innen de vanligste muskelskjelettskader, sykdommer og plager (MUSSP) i et livsløpsperspektiv fra barn til eldre. Emnet undervises etter den kunnskapsbaserte praksismodellen med integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det vektlegges kritisk vurdering av dagens undersøkelses- og behandlingsmetoder, av organisering og kvalitet på helsetjenester, og av fysioterapeuters rolle i tverrfaglig samarbeid og samhandling. Emnet omfatter også undervisning om implementering av dokumentert kunnskap og om fysioterapi i fremtidens primærhelsetjeneste, for eksempel fysioterapeuters oppgaver i oppfølgingsteam og primærhelseteam.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Læringsutbytte

I dette emnet vil studentene få inngående kunnskap om hvordan sentrale begreper og teorier i organisasjons- og ledelsesfaget kan anvendes på den særegne konteksten som kunst- og kulturfeltet representerer. Emnet tar for seg kjennetegn ved kunst- og kulturfeltet og de kreative næringene i Norge, relasjonen mellom kunstfaglig ledelse og administrativ ledelse, kriterier for vurdering av kunst og kultur, og organisering og ledelse av frivillige. Studentene vil analysere ulike organisasjonstyper som kunstinstitusjonen, ensembler og frie grupper, begivenheter og festivaler, frilansere og små virksomheter, nettverk og kunstproduksjoner på en selvstendig og kritisk måte. Det vektlegges evne til å koble teorier og begreper til aktuelle case innen kunst- og kulturfeltet. Studentene velger selv en organisasjon de vil studere på eksamen. Her foretar de en selvstendig analyse av en case ved hjelp av obligatorisk og selvvalgt pensum.

Det anbefales sterkt å ta dette emnet i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kunst- og kulturfeltet som særegen kontekst for organisering og ledelse.
  • har avansert kunnskap om særskilte utfordringer for ulike organisasjonstyper, herunder kunstinstitusjonen, det frie kunstfeltet, festivaler, begivenheter, frilansere, små virksomheter, nettverk og kunstproduksjoner.
  • kan på en selvstendig måte anvende sentrale begreper, teorier og modeller innen organisasjons- og ledelsesfag for å analysere relevante problemstillinger innen kunst- og kulturfeltet med vekt på resultater, struktur, prosess, ledelse og omgivelser.
  • har inngående kunnskap om dilemmaer og konflikter i organisering og ledelse av kunst og kultur,
  • har innsikt i ulike kriterier for vurdering av kunst og kultur med vekt på en kritisk tilnærming til måling av kunstnerisk kvalitet og nyskapning.

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive, analysere og reflektere på en selvstendig måte over ulike organisasjonsformer innen kunst- og kulturfeltet.
  • kan analysere og forholde seg til sentrale utfordringer tilknyttet organisering og ledelse innen kunst- og kulturfeltet ved å kombinere begreper og teori i faget på en kreativ og selvstendig måte.
  • kan under veiledning foreta en selvstendig undersøkelse av en case i kunst- og kulturfeltet.

Generell kompetanse

Studenten

  • har analytiske og problemløsende evner innen organisering og ledelse av kunst og kultur, og er i stand til å anvende dette på sentrale problemstillinger innen organisering og ledelse av kunst og kultur.
  • kan kommunisere med andre både innenfor og utenfor kunst- og kulturfeltet vedrørende ledelses- og organisasjonsmessige problemstillinger.

Vurdering og eksamen

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, rollespill og gruppediskusjoner.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Gruppepresentasjon på 45 minutter for resten av klassen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
  • Arbeidskrav 2: Skisse til prosjektoppgave på inntil 3 sider. Skissen danner grunnlag for veiledning og skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en semesteroppgave som skrives individuelt eller i grupper på to personer.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 12-15 sider hvis man skriver individuelt, og 16-20 sider hvis man skriver i gruppe. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Blir den omarbeidede versjonen av oppgaven vurdert til ikke bestått, må studenten levere en ny oppgave med ny problemstilling.

Studenter som har bestått semesteroppgaven, men ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneoverlapp

Gradert skala A - F