EPN-V2

MAMO3100 Statistisk analyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistical analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet vil gjøre studentene i stand til å benytte de mest sentrale statistiske metodene innen moderne kvantitativ analyse. Studentene vil også lære hvordan datainnsamling bør gjøres for å kunne gjennomføre pålitelig kvantitativ analyse.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare grunnleggende prinsipper innen forsøksplanlegging
    • gjøre rede for grunnleggende begreper innen forsøksplanlegging og regresjonsanalyser som paring, balanserte data, variansanalyse, kvadratavvik, forklaringsvariabler, «maksimum likelihood», minste kvadraters metode og prediksjonsintervall.

    Ferdigheter

    Studenten kan: 

    • planlegge og designe datainnsamling for en gitt problemstilling
    • gjennomføre en, to og tre-faktor variansanalyser for å teste forskjell mellom grupper
    • tilpasse en egnet regresjonsmodell ved å studere modellens residualer, og om nødvendig forsøke ulike variabeltransformasjoner og variabelseleksjon 
    • sette opp hypoteser og regne ut konfidensintervaller for parametere i en regresjonsmodell
    • skrive kildekode (i R, Python, Matlab el.) for å gjennomføre utregningene i varians og regresjonsanalyser

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • benytte statistiske tenkemåter på reelle problemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
    • løse reelle problemstillinger ved bruk av forsøksplanlegging og regresjonsanalyse
    • identifisere metodenes begrensninger og likheter og forskjeller i forhold til nærliggende fagområder som matematisk modellering, numeriske metoder og maskinlæring.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger og individuelle øvinger. Forelesninger vil være fordelt mellom tre type sesjoner:

    1. gjennomgang av nytt stoff,
    2. diskusjoner og refleksjoner og
    3. oppgaveregning i grupper.

    Øvingene er basert på eget arbeid individuelt og i grupper med veiledning fra faglærer og/eller studentassistenter. Øvingstimene vil bestå av både oppgaveregning og programmering.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    En individuell innlevering med omfang på omtrent 3 timer. Studentene skal besvare regneoppgaver, arbeide med reelle data og implementere maskinlæringsmetoder. Oppgavene er utarbeidet slik at studentene må kombinere flere læringsmål for å kunne løse dem.

    Oppgaven kan leveres på nytt en gang dersom den ikke blir godkjent

  • Vurdering og eksamen

    Individuell eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Ingen overlapp med andre emner.