EPN-V2

MAMO2300 Linear algebra and introduction to group theory Course description

Course name in Norwegian
Lineær algebra og introduksjon til gruppeteori
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emnet omhandler linear algebra og elementær gruppeteori. Det legges mer vekt på struktur enn konkrete manipuleringen med matriser, og dette åpner for en dypere forståelse og generaliseringer. Grupper er det matematiske fundamentet for symmetri som brukes for å løse konkrete problem.

Recommended preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for risikoutsatte grupper og beskrive senskader og omfang av seksuelle overgrep
  • vurdere ansvarsroller i arbeidet med å forebygge, avdekke og følge opp personer utsatt for overgrep
  • vurdere relevante hjelpetiltak ved forebygging, avdekking og oppfølging ved seksuelle overgrep
  • vise innsikt i forskning om traumesensitiv omsorg
  • beskrive juridiske perspektiver og relevant lovverk ved seksuelle overgrep
  • analysere perspektiver for makt og avmakt

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre og evaluere simuleringssamtaler for å forebygge og avdekke behov hos utsatte
  • veilede kolleger og andre om det å formulere bekymringsmelding om overgrep og bistå og følge opp en slik melding
  • bidra til å utvikle gode tjenester som ivaretar personer som har vært utsatt for overgrep
  • identifisere myter og bidra til diskusjoner om komplekse temaer knyttet til seksuelle overgrep
  • analysere begrepsbruk, kunnskapsgrunnlag og ulike kommunikasjonsmodeller for å forebygge og avdekke overgrep og å bistå overgrepsutsatte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide på tvers av fag- og profesjonsgrenser og ressurssituasjoner innen traume- og overgrepsfeltet i Norge
  • kan gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger, ta beslutninger i yrkesutøvelsen samt kritisk analysere og evaluere egne holdninger og egen praksis
  • har oversikt over hjelpeinstanser i Norge for personer har vært utsatt for vold, krenkelser eller seksuelle overgrep
  • kan kritisk vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egne handlinger

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • se sammenhengen mellom matriser og lineærtransformasjoner, og knytte noe av det til geometriske operasjoner som rotasjon og speiling
  • foreta Jordan-dekomposisjon med anvendelser mot system av differensialligninger 
  • håndtere tensorprodukt og kvotientvektorrom 
  • gi eksempler på elementære grupper og homomorfier

Ferdigheter

Studenten kan: 

  • sette opp basiser og regne med matriser og determinanter, finne egenverdier og dekomponere matriser i forhold til generaliserte egenvektorrom. 
  • løse systemer av differensialligninger ved hjelp av matriser.
  • gjøre konkrete beregninger med tensorprodukt via basiser, og knytte slike produkt til multilineære avbildninger • bruke ytrealgebraen som et verktøy.
  • relatere grupper via homomorfier og forstå virkninger av matrisegrupper på vektorrom.

Generell kompetanse

Studenten kan: 

  • innføre lineære strukturer i ulike situasjoner for å løse konkrete problem
  • bringe struktur inn i konkrete problemstillinger, ved å ta de ut av sin sammenheng og inn i en mer abstrakt og ordnet form som tillater bruk av slagkraftige matematiske verktøy.

Teaching and learning methods

Forelesninger og øvinger. Hovedbolken blir forelesninger i plenum. I øvingstimene ser vi på oppgaver som løses individuelt og i grupper, og som diskuteres, eventuelt legges fram. Formålet er å aktivisere studentene gjennom semesteret.

Course requirements

Ingen

Assessment

Skriftlig 3 timers skoleeksamen under tilsyn.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet, skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Videreutdanning i Seksuelle overgrep - forebygging, avdekking og oppfølging består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.

Emnet vektlegger profesjoners ansvarsroller, samarbeid og samtaleferdigheter med målgruppene barn, ungdom, voksne eller eldre og vil presentere relevante kommunikasjonsmodeller, lovverk og sentrale begreper fra traume- og overgrepsfeltet.

Formålet med emnet er å gi studentene mer mot, kunnskap og ferdigheter i å arbeide med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep og møte personer som har vært utsatt for dette. Samtaleformer som kan åpne for bedre dialog og ferdigheter i både verbal og nonverbal kommunikasjon vil bli vektlagt for å forebygge, avdekke og følge opp enkeltindivider i alle aldre. Formålet er å sikre at målgruppens rettigheter blir ivaretatt og derigjennom oppnå en bedre fysisk, psykisk og seksuell helse. Sentralt er traumeforståelse, brukerstyring, livsmestring og oppfølging.

Studentene vil bli introdusert til rammebetingelser, teorier og forskning for å styrke forståelsen for å øke kunnskapen knyttet til seksuell helse. Det finnes mange teorier og metoder for samtaler med overgrepsutsatte. Felles for disse er kontekstforståelse, bygge tillit, struktur i samtalen, stille åpne spørsmål og tåle å stå i vanskelige samtaler. Slik kunnskap etterspørres blant annet i utredningen fra Barnevoldsutvalget Svikt og svik (NOU 2017:12). Innsikt i interseksjonalitet og diskriminering på bakgrunn av kjønn, alder, seksuell orientering, etnisitet, religion og funksjonsnedsettelser er vektlagt.

Emnet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav. Det danner grunnlag for ytterligere fordypning og kritisk refleksjon over hva som hindrer og fremmer forebygging, avdekking og oppfølging av seksuelle overgrep.

Relevans for arbeidsliv

Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.

Relevans for videre utdanning

Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.