EPN-V2

MAMO2200 Avansert modellering og beregninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced modeling and computing
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg approksimasjoner og numeriske beregningsmetoder som er sentrale når vi analyserer, beregner og simulerer matematiske modeller. Studentene skal gjennom implementering på datamaskin lære å utføre systematiske numeriske eksperimenter. Eksempler og oppgaver hentes fra naturvitenskap, ingeniørfag og økonomi. Temaene som tas opp skal forberede og motivere studentene til videre studier innen anvendt og beregningsorientert matematikk.

Anbefalte forkunnskaper

The course will take the form of a series of seminars where the students actively participate in the Universal Design of ICT research group meetings, in which current and state-of-the-art research is discussed. The students will learn by doing in a real-world research setting with a group of established and respected researchers. The students will present their own papers and listen to those of other students and staff. The students will also actively critique and challenge the other participants. The students are provided with a sound foundation in research skills and naturally integrated into the local research community and its research discourse.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for egenskaper ved løsninger til differensialligninger
  • gjøre rede for konvergens for standard-metoder for beregning av bestemte integraler inkludert trapes-regelen og Simpsons regel.
  • gjøre rede for hvordan og i hvilke tilfeller funksjoner kan approksimeres med polynomer og trigonometriske funksjoner
  • gjøre rede for noen metoder og konvergens for numerisk løsning av startverdiproblemer
  • gjøre rede for hvordan de numeriske metodene kan implementeres i Python

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere funksjoner og funksjonelle sammenhenger ved hjelp av ligningsløsning og bruk av deriverte
  • bruke og implementere metoder for numerisk integrasjon, samt analysere avvik
  • approksimere funksjoner ved bruk av Taylor-polynomer for å analysere avvik i numeriske integratorer
  • foreta kvalitative analyser av differensialligninger
  • bruke og implementere metoder for numerisk løsning av startverdiproblemer, samt analysere avvik
  • implementere numeriske metoder ved hjelp av Python-programmering

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • lese og forstå tekster og delta i diskusjoner som omhandler modellering, beregning og implementering
  • vurdere nøyaktigheten til numeriske estimater og velge passende parametere slik at estimatene blir nøyaktige nok
  • tolke og vurdere resultater av numeriske beregninger
  • vurdere hvilke algoritmer som skal brukes i ulike tilfelle

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og regneøvinger med utstrakt bruk av programvare og koding på datamaskin. Øvingene kombinerer bruk av blyant og papir og regneverktøy på datamaskiner under veiledning av faglærer og/eller studentassistent.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å framstille seg til vurdering/eksamen: Tre av fem gruppeoppgaver hvor:

  • hver gruppe skal bestå av to til fem studenter.
  • hver gruppeoppgave leveres som en rapport på 10-20 sider
  • hver oppgave kan leveres på nytt en gang dersom den ikke blir godkjent.

Formålet med arbeidskravet er for studentene å få praktisk erfaring med prosjektarbeid og kombinerer flere av læringsutbyttene i arbeidet.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på 30 minutter som består av en studentledet presentasjon på ca. 20 minutter med påfølgende spørsmål.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

Ved ny eller utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet

Hjelpemidler ved eksamen

The course on Universal Design of ICT and Accessible Systems will introduce the students to the research discourse and cutting-edge research within universal design, including the research conducted by the members of the Universal Design of Information and Communication Technologies research group.The course will focus on interdisciplinary and multidisciplinary research where knowledge and expertise in universal design of ICT play an important role.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Vurderingsuttrykk

None.

Sensorordning

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

On successful completion of the course, the student:

  • knows the most influential channels where universal design research of digital systems is communicated.
  • knows the historically most influential research works and the most important contemporary works and problems areas within universal design and accessibility, including the local research group's own research discourse.
  • understand the role of universal design and accessibility in the bigger picture of digital engineering.
  • has in-depth knowledge of important stakeholders nationally and internationally related to universal design and accessibility, including special interest organisations.
  • has in-depth knowledge of various national and international legislature, regulations, recommendations and standards related to universal design of accessible computer systems.
  • has in-depth knowledge of key research methods used in universal design of accessible computer systems.

Skills:

On successful completion of the course, the student can:

  • discuss issues related to universal design, accessibility and vulnerable groups using non-discriminatory and inclusive language.
  • plan, lead and manage research projects related to universal design of accessible digital systems.
  • take responsibility for the universal design of ICT aspect in interdisciplinary and multidisciplinary research projects.
  • ensure that a research project adheres to the highest standards in terms of ethics, protecting vulnerable participants, adequate provisions of consent and adhering to formal requirements for storing information about participants.
  • challenge the existing knowledge and practices in the chosen specialisation area of engineering, design or art.

General competence:

On successful completion of the course, the student can:

  • conduct ethical and scientific research of high international standard
  • communicate and collaborate with experts from other disciplines on larger interdisciplinary and multidisciplinary research projects.
  • Recognise and assess a project's potential for innovation and its likely impact on society.
  • participate in debates and communicate results through recognised international channels, such as academic conferences.