EPN-V2

MAME4320 Overvekt og de store folkesykdommene Emneplan

Engelsk emnenavn
Obesity and Major Lifestyle Diseases
Studieprogram
Master i mat, ernæring og helse
Master i samfunnsernæring
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet ser på dødelighets- og sykelighetsstatistikk i ulike land og for ulike befolkningsgrupper, samt på kostholdets rolle i utvikling og forebygging av overvekt, diabetes, hjertekarsykdommer, metabolsk syndrom og kreft. Teoribasert utvikling av varierte helsefremmende ernæringsbudskap for forskjellige samfunnsgrupper med ulike forutsetninger diskuteres sammen med endringsfokusert rådgiving.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sykelighets- og dødelighetsstatistikk, samt insidens og sosioøkonomisk distribusjon av ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer, nasjonalt og globalt
  • har spesialisert innsikt i relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av skjevfordeling av- og endringer i sykdom over tid
  • har avansert kunnskap om sykdomsmekanismer og kostholdets rolle i utvikling og forebygging av overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdom og kreft
  • har inngående kunnskap om teori-baserte forebyggende og helsepromoterende tiltak for ulike grupper i befolkningen, med spesiell vekt på tiltak mot barn og unge, og skolens rolle som arena for helsepromotering

Ferdigheter

Studenten

  • kan sette sammen et forebyggende kosthold for ernæringsrelaterte ikke-kommuniserbare sykdommer ved hjelp av egnet kostberegningsprogram

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere helsepromoterende ernæringsråd tilpasset ulike befolkninger og aldersgrupper

Arbeids- og undervisningsformer

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, rapportskriving og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppeoppgave (tre til fire studenter per gruppe).

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, fem timer.

Sensorordning: To interne.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F

Hjelpemidler til eksamen

Kalkulator utlevert fra høgskolen.