EPN

MAME4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Research Methods
Studieprogram
Master i samfunnsernæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert innsikt i vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige og statistiske tilnærminger som vanligvis benyttes innen fagområdet samfunnsernæring
  • har spesialisert kunnskap innen epidemiologi, herunder ernæringsepidemiologi 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en kritisk vurdering av vitenskapelig litteratur
  • kan analysere og tolke kvantitative og kvalitative data
  • kan analysere kvantitative data og basert på dette skrive en vitenskapelige tekst på artikkelform
  • kan gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene
  • kan anvende relevante statistiske verktøy for å analysere og tolke kvantitative data  

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å vurdere egnet forskningsmetode basert på forskningsspørsmålet
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • kan vurdere forskningsetiske problemstillinger relevant for fagområdet

Innhold

Emnet tar for seg ulike vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og metoder relatert til fagområdet samfunnsernæring, samt tilnærminger for å besvare relevante problemstillinger (kvantitativ og kvalitativ metode). I tillegg vil temaene ernæringsepidemiologi og vurdering av vitenskapelig litteratur vektlegges med tanke på å utvikle studentens kritiske vurderingsevne i møte med vitenskapelig tenkemåte.

Arbeids- og undervisningsformer

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, gjennomføring av undersøkelser, analyse og skriftlig presentasjon av undersøkelser og muntlige presentasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

-          Gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene i et skriftlig refleksjonsnotat (Omfang 2000 ord (+/- 25 %).

-          Presentere vitenskapelige data som en fiktiv, men plausibel vitenskapelig artikkel basert på utdelt kvantitativt datasett. Omfang 2000 ord (+/- 25 %)

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:           Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne