EPN-V2

MAME4100 Sentrale utfordringer innen samfunnsernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Key Challenges in Public Health Nutrition
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om sentrale helse- og ernæringsrelaterte utfordringer nasjonalt og globalt
    • har inngående kunnskap om sykelighets- og dødelighetsstatistikk, samt insidens og sosioøkonomisk distribusjon av ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer, nasjonalt og globalt
    • har spesialisert innsikt i relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av skjevfordeling av, og endring i, sykdom over tid
    • har inngående kunnskap om faktorer som påvirker matinntak og ernæringsstatus på ulike nivå
    • har spesialisert innsikt ì de viktigste strategiene som anvendes innen helsefremmende og forbyggende arbeid
    • kan analysere faglig relevante problemstillinger for praksis

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan finne og kritisk vurdere kilder til data om helse og ernæring
    • kan gjennomføre en selvstendig observasjon i praksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjøre rede for de viktigste helse- og ernæringsutfordringene man finner i ulike befolkningsgrupper nasjonalt og globalt, samt sentrale strategier i folkehelsearbeidet
    • kan analysere hvordan faget kan komme til nytte i folkehelsearbeidet
  • Innhold

    Emnet gir studentene en innføring i utbredelse, årsaker og konsekvenser av helse- og ernæringsutfordringer i et levekårs-, livsstils- og livsløpsperspektiv i Norge og globalt. Studentene får også innsikt i kilder til ulike typer data og hvordan de kan vurdere datagrunnlag kritisk. I tillegg vil sentrale strategier og aktører for å håndtere helse- og ernæringsutfordringene bli diskutert.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid, observasjonspraksis og muntlige presentasjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Gruppearbeid (3-4 personer pr gruppe) som skal presenteres og diskuteres i plenum. Studentene vil være opponenter for vurdering av andre gruppers arbeid og presentasjoner.
    • Observasjonspraksis med utplassering på relevant arbeidssted (1 dag)
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell muntlig høring, 15 minutter, 48 timer forberedelsestid

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To interne