Studieinfo emne MAME4100 2020 HØST
MAME4100 Sentrale utfordringer innen samfunnsernæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Key Challenges in Public Health Nutrition
- Studieprogram
-
Master i samfunnsernæring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale helse- og ernæringsrelaterte utfordringer nasjonalt og globalt
- har inngående kunnskap om sykelighets- og dødelighetsstatistikk, samt insidens og sosioøkonomisk distribusjon av ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer, nasjonalt og globalt
- har spesialisert innsikt i relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av skjevfordeling av, og endring i, sykdom over tid
- har inngående kunnskap om faktorer som påvirker matinntak og ernæringsstatus på ulike nivå
- har spesialisert innsikt ì de viktigste strategiene som anvendes innen helsefremmende og forbyggende arbeid
- kan analysere faglig relevante problemstillinger for praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan finne og kritisk vurdere kilder til data om helse og ernæring
- kan gjennomføre en selvstendig observasjon i praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for de viktigste helse- og ernæringsutfordringene man finner i ulike befolkningsgrupper nasjonalt og globalt, samt sentrale strategier i folkehelsearbeidet
- kan analysere hvordan faget kan komme til nytte i folkehelsearbeidet
Innhold
Emnet gir studentene en innføring i utbredelse, årsaker og konsekvenser av helse- og ernæringsutfordringer i et levekårs-, livsstils- og livsløpsperspektiv i Norge og globalt. Studentene får også innsikt i kilder til ulike typer data og hvordan de kan vurdere datagrunnlag kritisk. I tillegg vil sentrale strategier og aktører for å håndtere helse- og ernæringsutfordringene bli diskutert.
Arbeids- og undervisningsformer
De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid, observasjonspraksis og muntlige presentasjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gruppearbeid (3-4 personer pr gruppe) som skal presenteres og diskuteres i plenum. Studentene vil være opponenter for vurdering av andre gruppers arbeid og presentasjoner.
- Observasjonspraksis med utplassering på relevant arbeidssted (1 dag)
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell muntlig høring, 15 minutter, 48 timer forberedelsestid
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To interne