EPN

MAME4100 Sentrale utfordringer innen samfunnsernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Key Challenges in Public Health Nutrition
Studieprogram
Master i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale helse- og ernæringsrelaterte utfordringer nasjonalt og globalt
  • har inngående kunnskap om sykelighets- og dødelighetsstatistikk, samt insidens og sosioøkonomisk distribusjon av ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer, nasjonalt og globalt
  • har spesialisert innsikt i relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av skjevfordeling av, og endring i, sykdom over tid
  • har inngående kunnskap om faktorer som påvirker matinntak og ernæringsstatus på ulike nivå
  • har spesialisert innsikt ì de viktigste strategiene som anvendes innen helsefremmende og forbyggende arbeid
  • kan analysere faglig relevante problemstillinger for praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne og kritisk vurdere kilder til data om helse og ernæring
  • kan gjennomføre en selvstendig observasjon i praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for de viktigste helse- og ernæringsutfordringene man finner i ulike befolkningsgrupper nasjonalt og globalt, samt sentrale strategier i folkehelsearbeidet
  • kan analysere hvordan faget kan komme til nytte i folkehelsearbeidet

Innhold

Emnet gir studentene en innføring i utbredelse, årsaker og konsekvenser av helse- og ernæringsutfordringer i et levekårs-, livsstils- og livsløpsperspektiv i Norge og globalt. Studentene får også innsikt i kilder til ulike typer data og hvordan de kan vurdere datagrunnlag kritisk. I tillegg vil sentrale strategier og aktører for å håndtere helse- og ernæringsutfordringene bli diskutert.

Arbeids- og undervisningsformer

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid, observasjonspraksis og muntlige presentasjoner.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppearbeid (3-4 personer pr gruppe) som skal presenteres og diskuteres i plenum. Studentene vil være opponenter for vurdering av andre gruppers arbeid og presentasjoner.
  • Observasjonspraksis med utplassering på relevant arbeidssted (1 dag) 

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:         Læringsutbyttene Eksamensform:             Individuell muntlig høring, 15 minutter, 48 timer forberedelsestid

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F 

Sensorordning

To interne