EPN-V2

MALKA221 Komplekse systemer og risikoledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Complex Systems and Risk Management
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    The course introduces various methods for assessing and managing risk in complex systems, presenting current research and practices. There is a strong emphasis on evolving a safety culture in the workplace. Literature on decision theory and cognitive biases is presented, along with the behavior analytic perspective. Students learn to use practical tools for carrying out risk analysis.

  • Forkunnskapskrav

    Admission to the study program

    .

  • Læringsutbytte

    On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student

    • can describe theoretical perspectives and practical interventions designed to improve safety culture and optimize interaction between man, technology and organization
    • can describe and discuss the concept of risk, and risk in relation to complexity
    • can describe different methods in risk analysis
    • can describe methods for investigation of accidents
    • can describe and discuss the application of concepts from risk management on examples from different social and technological systems

    Skills

    The student

    • can apply knowledge of general behavioral principles in the analysis of, and as a means, in risk management and Control
    • can perform simple risk analyses, including using different methods of data collection and processing

    Competence

    The student

    • can contribute in safety decision processes
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Teaching and learning methods include seminars with lectures and group exercises carried out in class.

    Between the seminars, students are required to work on one individual assignments based on material from the seminars.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    • 1 review article, maximum 20.000 keystrokes.
  • Vurdering og eksamen

    Individual written examination with invigilation, 4 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermed behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner. Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen som læringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.

  • Vurderingsuttrykk

    Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
    • kommunikasjon og samspill
    • barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
    • hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
    • praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
    • å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
    • kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
    • har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
    • kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
    • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
    • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet
  • Sensorordning

    Studiet er et deltidsstudium over to semestre. Studiet er samlings- og nettbasert og organiseres som fire samlingerover to dager i løpet av et studieår. Fagdager for praksislærere, hvor det tas opp aktuelle tema og forskning knyttet til praksislærerfunksjonen, vil inngå som en del av enkelte samlinger.

    Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer - gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser i tillegg til forelesninger.

    Studentene blir organisert i grupper som skal arbeide med ulike læringsaktiviteter på samlingene og i mellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger og forelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevant kunnskap. Studiet benytter digital læringsplattform, og studentene forventes å skaffe seg kunnskap om og benytte seg av de digitale mulighetene som finnes på læringsplatformen.

    Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav, fortrinnsvis med student(er) eller med kollegaer, studiet avsluttes med en semesteroppgave hvor student formulerer en problemstilling og deltar på en gruppeveiledning for å arbeide med den formuleringen.