Programplaner og emneplaner - Student
MALKA220 Atferdsøkonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavioral Economics
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelseEnkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.
Forkunnskapskrav
Admission to the study program
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe and discuss the main distinctions between neoclassical economics, behavioral economics and behavior analysis, and define behavioral economics and describe the origins
- define the concepts of Homo economicus and bounded rationality
- define the core concepts of discounting
- define "beliefs, biases and heuristics" and describe typical heuristics
- define core principles in game theory
Skills
The student can
- discuss discounting in relation to the standard economic model and behavioral economics
- describe and discuss the concepts of rule-governed and contingency shaped behavior in the light of discounting
- discuss how nudging can affect choice behavior, and analyze nudging in behavioral analytic terms
- discuss the concept of selection at the behavioral and cultural level in relation to micro- and macroeconomics
Competence
The student can
- present core principles of behavioral economics to others in a way that meets the requirements of professional scientific communication
- present core principles of behavioral economics to the Public
- discuss how behavior analysis can contribute to the field of behavioral economics
- present evidence based research from behavioral economics, and discuss different methods and Applications
- discuss how the field of behavioral economics can contribute to further understanding of choice behavior
Arbeids- og undervisningsformer
Helhetstenkning, samordning og iverksettingsevne er viktig i offentlig virksomhet. Offentlig sektor har i flere tiår forsøkt å bli mer «strategisk» enn før, og strategibegrepet brukes i dag av mange offentlige virksomheter og i en rekke ulike sammenhenger. Dette emnet studerer hva strategi er og hvordan strategisk tenkning, styring og ledelse kan brukes i offentlig virksomhet.
Emnet tar for seg ulike definisjoner av strategi, ulike faglige tradisjoner og verktøy, og studerer hvordan dette kan kaste lys over strategisk styring og ledelse i offentlig sektor. Emnet;studerer;grunnlagsproblemer i strategifaget og;tar for seg offentlig virksomhets særpreg og;hvordan politikk og offentlighet påvirker strategisk styring og ledelse. Det legges stor vekt på å bruke;den internasjonale og norske;forskningslitteraturen om strategi i offentlig sektor, og studere hvordan strategi brukes og virker i den offentlige sektoren.;
Studentene får;også praktisk ferdighetstrening i bruk av strategiverktøy som intern- og eksternanalyse, konkurranseanalyse, verdikjedeanalyse og interessentanalyse. Dette skal gi studentene et godt;grunnlag for å ta i bruk strategisk styring og ledelse i planlegging, samhandling, omstilling og fornying i offentlig sektor.
Undervisningen kan bli gitt på engelsk dersom det deltar innvekslingsstudenter som ikke snakker skandinaviske språk (dansk, norsk, svensk).;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 3 written assignments submitted digitally, each with maximum 6000 keystrokes
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor strategisk styring og ledelse og spesialisert innsikt i strategisk styring og ledelse i offentlig sektor
- kan anvende kunnskap om strategisk styring og ledelse på nye områder innenfor offentlig virksomhet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i strategifagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor strategifaget og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig virksomhet
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i strategisk styring og ledelse i offentlig virksomhet
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid, seminarer og ekskursjon(er). Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen vil være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.
Vurderingsuttrykk
Ingen arbeidskrav
Sensorordning
Eksamen i emnet er en semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på;15-20 sider. Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall sider beregnes.;Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Oppgaven skrives i grupper på to-tre studenter. Gruppene vil kunne levere et utkast for kommentarer innen en gitt frist.;